Michelin Le Mans Cup   19/06/25

Mikkel Gaarde Pedersen satte banerekord på Le Mans
Nu kan Mikkel Gaarde Pedersen også krydse Le Mans af som en af de racerbaner, hvor han har kørt. Med kort varsel fik teenageren mulighed for at stille op for det tyske Rinaldi Racing i det såkaldte Road to Le Mans-løb, som fandt sted på den legendariske franske racerbane.

”Det var en meget fed racerbane, men det var også rimelig anderledes end de andre baner, jeg har kørt på,” siger han. ”Fordi den er så lang, har du ikke mange omgange til at lære den at kende, og det gør, at den er svær. Inden vores to løb nåede jeg således bare fire omgange, der var frie, og hvor der hverken var full course yellow eller slow zones, hvor vi ikke måtte give fuld gas.”

Den beskedne erfaring til trods formåede den 16-årige racerkører i sit første løb på den over 13 km lange bane at sætte banerekord i ProAm-divisionen i LMP3-klassen. I ProAm-divisionen deltager biler, hvor besætningen består af typisk en ung Pro-kører som Mikkel Gaarde Pedersen, og så en ældre Am-kører som i dette tilfælde var den 56-årige Steve Parrow.


Mikkel Gaarde Pedersen satte banerekord i sit første løb på Le Mans-banen.
(Foto: Mikkel Gaarde Pedersen Presse)

”Det var noget af det første, som min ingeniør sagde til mig, da jeg var kommet i mål i det første løb,” fortæller Mikkel Gaarde Pedersen. ”Det var virkelig en bonus for mig, og det var det sjoveste løb, jeg har haft i år.”

”Da jeg overtog bilen efter min teamkammerat Steve Parrow, lå den nede på 15.- eller 16.-pladsen i ProAm-klassen. Men jeg havde god fart i bilen og kørte bilen op og blev syver. Det var rart, at jeg bare kunne se fremad og ikke skulle kikke i spejlene hele tiden.”

Road to Le Mans-arrangementet tæller to løb, og i det andet løb skulle Mikkel Gaarde Pedersen overtage Rinaldi Racings LMP3-racer efter Steve Parrow.

”Også denne gang overtog jeg bilen efter Steve Parrow, men det var et møgløb,” siger sønderjyden. ”Jeg kørte stort set kun under safety car, og så endte jeg med at tabe det venstre baghjul, da jeg var på vej ind i højreknækket efter pitten. Det var det værste hjul at tabe, men heldigvis fangede jeg bagenden og holdt bilen langt væk fra dækmuren omkring banen.”

I den første weekend vender Mikkel Gaarde Pedersen tilbage til sit normale team, når han for DKR Engineering stiller op i årets tredje afdeling af European Le Mans Series på Imola-banen i Italien.

Mikkel Gaarde Pedersen Presse


Læs mere om:
  • Mikkel Gaarde Pedersen
  • Le Mans
  • 12/06/25 - Le Mans - Michelin Le Mans Cup

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport