Diverse   07/08/23

Christian Rasmussen ”Man of the moment”
Det meste motorsport i august måde finder sted i USA. Således også den forgangne weekend, hvor syv danskere var i aktion, og vanen tro indkasserede kørerne sejre og podiepladser.


Christian Rasmussen ”Man of the moment”
(Foto: BBN Consult)

IndyCar og Indy NXT i Music City
For andet løb i træk, og for tredje gang i år, stod Christian Rasmussen øverst på podiet i en afdeling af Indy NXT, feeder-serien til IndyCar.
Søndag indtog han gadeløbet i Nashville med en suveræn start-til-mål sejr, og udbyggede dermed sin føring i den samlede stilling. Sæsonens tre sejre er hentet på en bybane (Nashville), en traditionel bane (Mid Ohio) og en ovalbane (Iowa), så Rasmussen har til fulde bevist at han mestrer alle facetter af amerikansk formelracing. I øvrigt kan det nævnes at sidste års mester i klassen, svenske Linus Lundqvist, denne weekend fik sin debut i IndyCar.

BBN Consult mener:
Christian Rasmussens bedrifter i USA har i sørgelig grad undgået opmærksomheden fra de fleste mainstream medier i DK. Det er synd og skam, for det kunne tjene til inspiration for mange, ikke kun i motorsport.
Ikke alene har han præsteret, med meget begrænset økonomisk opbakning udefra, at klatre op af den såkaldte Road to Indy talenttrappe, der findes i amerikansk formelsport. Han har ved enorm viljestyrke og store personlige afsavn i praktik ”vundet sig vej” til hvor han er nu, på tærsklen til det store mål: IndyCar. Systemet i Road to Indy fungerer på den måde, at man ved samlet sejr i en kategori vinder præmiepenge nok til at avancere til næste step. Lad os kort se på historikken: 2018. Første år i US F4: P3. 2020. US F2000 mester (9 sejre, rekord). 2021. Indy Pro mester (7 sejre). 2023: på vej mod samlet sejr i Indy NXT. Christian Rasmussen er hidtil eneste dansker der har præsteret at sejre i den særlige amerikanske disciplin ovalbane-race. Det er sket tre gange; senest for to uger siden i Iowa.

Lundgaard avancerer
Ligeledes i Nashville leverede en anden Christian, med efternavnet Lundgaard, en ny flot præstation i hovedklassen IndyCar. Gennem hele løbet kæmpede han med om placeringerne i top-10, og kun nogle uheldige gulflagsperioder og et rødt flag mod slutningen bevirkede han kom i mål som P9. Lundgaard lå indtil da til en placering i top-6.
Sammenlagt betød niendepladsen et avancement i den samlede stilling, hvor han nu er P8. Den anden dansker i IndyCar, Benjamin Pedersen, var igen uheldig og blev mod slutningen involveret i andre køreres uheld.

Langdistancekørerne kan også
Andetsteds i ”Guds eget land” var der langdistancerace for prototyper og GT-biler. Det fandt sted i en afdeling af IMSAs WeatherTech Sportscar Championship på den fantastiske Road America i Wisconsin, og også her var der danskere på podiet. Tættest på øverste trin var Frederik Schandorff, der sammen med sin amerikanske makker Iribe i deres McLaren kom i mål på andenpladsen i GTD, kun ca. 2 sek. efter den vindende. Den arbejdsomme østjyde har fuld fart på karrieren med løbsdeltagelse stort set hver uge i forskellige mesterskaber.
Den anden dansker på podiet på Road America var Mikkel Jensen, der sammen med amerikaneren Thomas efter et noget kaotisk løb kom i mål som P3 i LMP2-kategorien. Den danske Peugeot fabrikskører har tidligere, i 2021, vundet mesterskabet i netop denne kategori.

Noter

  • Der blev dog også kørt race i Europa i weekenden. Bastian Buus kom en tur på podiet på Nurburgring, da han hentede en andenplads i den ene af rundens to løb i Porsche Carrera Cup Deutschland.
  • Allerede næste weekend kører IndyCar og Indy NXT igen tællende afdelinger til mesterskabet. Det sker på den tidligere Grand Prix-bane beliggende i inderkredsen af Indianapolis Motor Speedway. Der blev også kørt her tidligere på sæsonen; dengang startede Christian Lundgaard fra pole. Bemærk: Indy NXT kører løb fredag, IndyCar lørdag.
  • BBN Consult og www.Motorsporten.dk har indgået aftale, hvorefter indhold fra BBN Consult regelmæssigt bringes på det kendte motorsport-site.
  • Da der jo er fuld aktivitet i IndyCar og Indy NXT denne måned er fokus naturligt nok her. Se nedenfor.

    Ugens kommentar

    “A car without a star .....”
    IndyCar omtales ofte som USA’s svar på Formel 1. Den fejl har undertegnede også selv gjort sig skyldig i ved flere lejligheder, men det er en fejl. Det er godt nok amerikanernes højeste formelklasse med en stærk gruppe af topprofessionelle aktører (teams, kørere, sponsorer og medier). Men en konkurrent til F1? Nej. IndyCar har sin egen fortælling og DNA. IndyCar er … IndyCar!

    En tur til åbningsløbet i St. Petersburg tidligere på året overbeviste mig om dette. Depotområdet ligner en forstørret udgave af det man finder på Jyllandsringen, med tilskuere helt tæt på biler og kørere. Teams er opstillet i telte, og set-up minder om det F3000 havde da jeg for godt 20 år siden var med Team Den Blå Avis rundt til løb.
    Til sammenligning er depotområde og kørerne jo ”lukket land” for almindelige tilskuere ved et Grand Prix.

    Bilerne kan heller ikke sammenlignes. Siden 2012 har IndyCar kørt som mono-klasse (med den ikke ubetydelige undtagelse af motorsiden, hvor man p.t. kan vælge mellem motorer fra Honda og Chevrolet).
    Dæk, gearkasse og chassis er ens, og siden 2012 har chassisleverandøren heddet Dallara, med deres DW12-model. Teams må, med få undtagelser, ikke ændre på dette efterhånden temmelig alderstegne design.
    IndyCar har også sin egen præst, der før hvert løb afsiger en bøn til det høje for alles sikkerhed og spirituelle velbefindende (https://indycarministry.org/) . Det finder man heller ikke i F1!

    Læg hertil et medieprodukt (TV, streaming, hjemmeside, app m.m.) der i kvalitet er lysår efter F1.

    Men det er ikke afgørende i USA, her er det kørerne der er i centrum. I modsætning til de skolede ”robotter” i F1 er kørerne i IndyCar personligheder, der får lov til at være det.
    Når Josef Newgarden efter lørdagens løb på den lille oval i Iowa svor at den næste ”backmarker” der ikke flyttede sig hurtig nok ville blive kørt i muren i søndagens løb var der ingen der løftede et øjenbryn. Ej heller Pato O’Wards udsagn om han har et regnskab at gøre op med Scott Dixon og kun venter på chancen. Jeg gad nok vide hvad responsen ville have været hvis Verstappen udtalte noget lignende! Der har også været eksempler på nævekamp mellem to kørere, og Romain Grosjean måtte sidste år konstatere at mange af seriens etablerede kørere ikke kunne lide ham, og derfor bevidst kørte ham af banen ved adskillige lejligheder. Uden at det fik nogen konsekvens for de pågældende.

    ”A car without a star is just a car” har Mario Andretti angiveligt en gang udtalt, og sådan er det i USA. Kørerne er at sammenligne med rockstjerner; mest af alt til Indy 500. Her kæmpes der i bedste gunslinger-tradition på liv og død om evig berømmelse (og store præmiepenge). Newgarden kunne efter sejren i år indkassere et sted mellem 3 og 4 mill. Dollars, og selv Christian Lundgaards 19. plads var 467.000 Dollars værd (pengene fordeles mellem team og kører efter individuelle aftaler).
    Der er selvfølgelig som altid et spørgsmål om økonomi. De store penge i amerikansk motorsport findes ikke i IndyCar, men i NASCAR. ”People think racecars run on gasolin. They don’t, they run on money” er Andretti også citeret for. Og det har han jo ret i!
    Men indtil videre er Indy 500 det sportsarrangement i verden der har flest tilskuere på plads i arenaen. I år var der ca. 355.000! Løbet er også en del af motorsportens Triple Crown; sammen med Le Mans og Monacos F1 GP.

    Bo Baltzer Nielsen
    BBN Consult


    Læs mere om:
  • Bastian Buus
  • Benjamin Pedersen
  • Christian Lundgaard
  • Christian Rasmussen
  • Frederik Schandorff
  • Mikkel Jensen
  • Road America
  • 06/08/23 - Nürburgring - Porsche Carrera Cup Germany
  • 06/08/23 - Road America - IMSA

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport