Når landets største rally for klassiske biler starter lørdag kl. 10 i Roskilde, er det med et stjernespækket felt, hvor mange kørere fra hele landet har en reel vinderchance. Udover æren dyster de om en nyindstiftet vandrepokal, som går til netop totalvinderne af løbet. Midtjyder vil vinde sjællandsk rally
Ikke mindst en gruppe dygtige rallykørere fra Midtjylland går efter sejren i det traditionsrige sjællandske løb. De stiller op i Expert-klassen, hvor de bedste dyster mod hinanden.
Fra Ry kommer de regerende danmarksmestre i SONAX DASU Classic-serien Poul og Hanne Juhl-Godballe i en VW Golf GT fra 1988. De har gjort lynkarriere op gennem rækkerne og er i dag blandt de absolut bedste i klassisk rally.
De regerende danmarksmestre Poul og Hanne Juhl-Godballe fra Ry har på rekordtid kørt sig op i toppen med deres VW Golf GT fra 1988 (Foto: Michael Eisenberg)
De tidligere vindere af mesterskabet og nr. to sidste år, Henning og Else Friborg fra Them, stiller op i deres Volvo 142 S fra 1970. De er blandt landets mest erfarne i klassisk rally og kører i en af feltets ældste biler. Oresund Rally har de dog endnu til gode at vinde.
Henning og Else Friborg fra Them har gennem årene vundet næsten alt med deres Volvobiler – dog endnu ikke Oresund Rally. De kommer til start i en Volvo 142 S fra 1970 (Foto: Michael Eisenberg)
Vinderne af Oresund Rally 2021, Finn Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry, kommer til start i en Ford Escort Mexico fra 1973. De var forhindret i at være med i løbet sidste år, men blev alligevel nr. 4 i mesterskabet.
Vinderne af Oresund Rally 2021, Finn Kristensen og Erik Rasmussen i Ford Escort Mexico fra 1973, vil forsøge at gentage sejren på lørdag (Foto: Michael Eisenberg)
Som outsider kommer danmarksmesteren i hastighedsrally i 1980, Leif Poulsen fra Fårvang, til start i sin Porsche 911 Carrera fra 1976. Han kører sammen med sin søn Kent Poulsen fra Silkeborg, og de fører i øjeblikket mesterskabet i Sportklassen, som regnes for den næstbedste.
Far og søn-mandskabet Leif Poulsen og Kent Poulsen har lagt godt fra start i år med deres i Porsche 911 Carrera fra 1976. De er outsidere til en topplacering i Oresund Rally på lørdag. (Foto: Michael Eisenberg)
To østdanske bud på en totalsejr
Sydhavsøerne stiller med et bud på totalsejren i Oresund Rally. Det er Benny Rasmussen fra Sakskøbing og Uffe Jørgensen fra Nykøbing Falster, der kommer til start i en ottecylindret Porsche 928 S fra 1980. Den var tænkt som afløseren for 911, men sådan kom det ikke til at gå. 911 lever i bedste velgående. De to Porsche-kørere ligger lige nu nummer to i mesterskabet.
Benny Rasmussen fra Sakskøbing og Uffe Jørgensen fra Nykøbing er kommet fint fra start i år med deres Porsche 928 S fra 1980. De ligger på tredjepladsen i mesterskabet. (Foto: Michael Eisenberg)
En anden mulig vinder af Oresund Rally er far og datter-holdet Torben Weber Andersen fra Holte og Emilie Weber Wellendorf fra Frederiksberg i en VW Scirocco GTI fra 1985. De vandt overraskende totalsejren i Oresund Rally i 2020.
Far og datter-holdet Torben Weber Andersen fra Holte og Emilie Weber Wellendorf fra Frederiksberg har tidligere vundet Oresund Rally. De vil forsøge at gentage sejren på lørdag. (Foto: Michael Eisenberg)
Elitekørerne benytter op til 60 år gamle instrumenter
Eliteklassen er for kørere, der stadig benytter gammeldags, analoge instrumenter. Her kommer klassens regerende danmarksmestre, brødrene Poul og Egon Brøndum fra Randers til start i deres Toyota Corolla fra 1985, en af tidens mest populære biler. Holdet vandt totalsejr i Oresund Rally i 2017.
Det dygtige brødremandskab Poul og Egon Brøndum fra Randers kommer til start i Oresund Rally i deres Toyota Corolla fra 1985. De vandt løbets totalsejr i 2017. (Foto: Michael Eisenberg)
De vil få hård modstand af far og søn-mandskabet Lars og Simon Hjorth fra Dianalund og Middelfart i løbets ældste bil, en Triumph TR4A fra 1966. Selv i midten af 1960’erne blev den regnet for en gammeldags sportsvogn. Holdet har vundet totalsejr i Oresund Rally i 2013, 2014 og 2016.
Far og søn-mandskabet Lars og Simon Hjorth fra Dianalund og Middelfart kommer til start i Oresund Rally i løbets ældste bil, en Triumph TR4A fra 1966. De har vundet løbet tre gange tidligere. (Foto: Michael Eisenberg)
Fra Norge kommer i denne klasse Aasmund Kleve og Oddvar Moland fra Rykinn og Vestfossen i en Mercedes-Benz 280 CE fra 1977. De har mange fine placeringer i Oresund Rally, og Moland har desuden tidligere vundet Rally Monte-Carlo Historique, der regnes for verdens hårdeste rally for klassiske biler.
Et af Norges bedste mandskaber i klassisk rally, Aasmund Kleve og Oddvar Moland fra Rykinn og Vestfossen kommer til start i Oresund Rally i en Mercedes-Benz 280 CE fra 1977. (Foto: Michael Eisenberg)
Klassen hvor alle kan være med
I Oresund Rally er der også en turistklasse, hvor man kan være med, selv om man aldrig har prøvet et rally. To BMW’er og en Mini er med her. Bilerne i Oresund Rally spænder fra klassiske sportsvogne fra 1960’erne til hotte GTI-biler fra slutningen af 1980’erne plus familiebiler som Volvo 142. Det gælder ikke om at køre hurtigst, men om mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t.
Løbets hjemmeside med alle informationer:
www.oresundrally.org.
Her kan man se Oresund Rally! Tider for første bil, sidste bil 45 min. senere.
Kl. 10.00 Start ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde
Kl. 10.50 Ved Byfest på Hovedgaden i Borup
Kl. 12.23 Ved Bjernede (Gyrstinge Skovkro)
Kl. 12.56 Pause hos Lysen Biler på Nørrevej 1 i Sorø
Kl. 14.10 Gennem Nordskov øst for Stenlille
Kl. 15.35 Vest for Højbjerg Skove
Kl. 17.07 Mål ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde
Hvorfor hedder det Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.
2022: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra 1977.
Dansk Rally Club
Michael Eisenberg
Læs mere om: 13/05/23 - Oresund Rally |