Oresund Rally   02/06/22

Flere elbiler med i rally for klassiske biler
Stig Blomqvists tidligere VM-codriver melder klar
Når Oresund Rally starter på lørdag den 11. juni kl. 10 i Roskilde, bliver det med en perlerække af kørere og biler på deltagerlisten.

Importører og forhandlere af elbiler har fundet interesse i at deltage, selv om Oresund Rally primært er tællende til det danske og nordeuropæiske mesterskab i historisk pålidelighedsrally for biler før 1991. Når det kan lade sig gøre, skyldes det, at løbet har en åben klasse, hvor alle kan være med, selv om bilen er nyere.


Den helt nye elbil Mercedes-Benz EQE 350 køres af et af rallysportens koryfæer, Toni Hansen fra Horsens, som har Viggo Johansen fra Vejle med som codriver.
(Foto: Michael Eisenberg)

Mercedes-Benz-forhandler Ejner Hessel stiller med en helt ny model på markedet i form af Mercedes-Benz EQE 350. Den køres af et af rallysportens koryfæer, Toni Hansen fra Horsens. Han er tidligere danmarksmester i rally i 1977 og placerede sig i 2018 som nr. 4 i Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største historiske rally. Som codriver har han Viggo Johansen fra Vejle, en kører der blandt andet har deltaget i mange pålidelighedsrallyer, hvilket er en stor fordel i et løb som Oresund Rally.

Om årsagen til, at en ny Mercedes elbil er på startlisten, siger direktør Jess Slott Helle hos Mercedes-Benz STARMARK, som er en del af Ejner Hessel: "Vi går spændende tider i møde. Det gælder både elektrificeringen af biler, men også grønnere og samtidig mere højt ydende biler. Så vi syntes, at det kunne være sjovt at se vores nyeste, topmoderne og aerodynamiske elbil blandt mængden af fortidens rallybiler."


Porsche Taycan kommer til Oresund Rally i udgaven GTS Sport Turismo. Den køres af den dobbelte danmarksmester Tim Svanholt fra Øm ved Roskilde og elitecodriveren i orienteringsløb, Mathias Hansen fra Roskilde.
(Foto: Michael Eisenberg)

Porsche Danmark anmelder i samarbejde med Porsche Center København en Porsche Taycan GTS Sport Turismo kørt af Tim Svanholt fra Øm ved Roskilde. Han er tidligere danmarksmester i hastighedsrally i 2009 og 2013 og den første dansker, der vandt en EM-titel i rally. Ved siden af sig har han Mathias Hansen fra Roskilde, en topkører i eliteklassen i orienteringsløb. Matthias Hansen har arbejdet som ingeniør hos Ferrari i Modena; til Oresund Rally flyver han ind fra Göteborg, hvor han arbejder for Volvo.

Hos Porsche Danmark siger direktør Christine Jelved: "Porsche Danmark kan i år fejre 70 års importørjubilæum. Derfor synes vi, det er spændende at demonstrere vores nyeste teknologi i Oresund Rally i et felt blandet af både historiske biler, hvor Porsche jo også har en stærk tilstedeværelse, og det nyeste i elbiler."

En Aiways U5 elbil er tidligere anmeldt til løbet.

Blandt deltagerne i klassiske biler finder man den svenske verdensmester Stig Blomqvists codriver Hans Sylvan fra Stockholm-forstaden Sundbyberg. De to var fabrikskørere for Saab i 1970’erne. Sylvan har flere gange deltaget i Oresund Rally, dog uden at vinde. Han er codriver for dansk-svenskeren Karsten M. Svensson, Hässleholm, i en Datsun 240 Z genopbygget magen til den bil, som fabrikken i 1973 vandt East African Safari Rally med.


Den tidligere svenske VM-rallykører Hans Sylvan stiller op som codriver for Karsten M. Svensson i denne Datsun 240 Z, en bil magen til den bil, som fabrikken i 1973 vandt East African Safari Rally med.
(Foto: Michael Eisenberg)

Feltets formentlig ældste bil præsenteres af far og søn-mandskabet Lars og Simon Hjort fra Dianalund og Middelfart. De har vundet Oresund Rally tre gange med deres Triumph TR4A fra 1967, men regner sig dog ikke blandt favoritterne til totalsejren. De kører med tidstypiske, analoge instrumenter fra 1960’erne, og Lars Hjorth vurderer, at de ikke er lige så præcise som konkurrenternes moderne, digitale instrumenter. Mandskabet plejer dog at placere sig blandt de fem bedste i hvert løb.


Tre gange har de vundet Oresund Rally, men i år regner de dog ikke sig selv blandt favoritterne. Far og søn, Lars og Simon Hjorth, er klar med deres Triumph TR4A.
(Foto: Michael Eisenberg)

Det er Roskildes borgmester Tomas Breddam, der starter de ti første biler i Oresund Rally, og det sker kl. 10 foran Scandic Park Roskilde.

Mere om Oresund Rally
Se alt om Oresund Rally her: http://www.oresundrally.org/

Lille ordbog: Pålidelighedsrally kaldes Regularity rally på engelsk.

Hvorfor hedder det Oresund Rally? Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.

Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA (Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.

SONAX DASU Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.

Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).

Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTL fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • 11/06/22 - Oresund Rally

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk