DM Rally   01/09/21

Det sortnede for Rasser og Heidi
Forklaringen på Rasmus Sørensens og Heidi Knudsens tidlige sortie i DM5


(Foto: specialpress@gmail.com)

Selv om Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen forlods var uden chance for at genvinde mesterskabet i RC4-klassen, var de dog ved deres blotte tilstedeværelse stadig i en position, hvor de kunne få indflydelse på det igangværende opgør om guld, sølv og bronze blandt kombattanterne i klassen for R2- og Rally4-biler.
I det mindste indtil det sortnede for guldholdet.


(Foto: specialpress@gmail.com)

TÆT DM-OPGØR
Med deres vante tempo kunne de tredobbelte guldvindere med en topplacering i weekendens Au2parts Sydhavsrally 2021 påvirke DM-opgøret mellem på den ene side Kasper Nyman og Claus Kammersgaard i Renault Clio R3T og på den anden side Oliver Saust og Peter Holm Rasmussen i hver sin Opel Adam R2.
Efter en miserabel forårssæson med tekniske nedbrud og nul point på DM-kontoen, var sidste års vindere i RC4-klassen Sørensen og Knudsen uden chance for pointmæssigt at komme på omgangshøjde med konkurrenterne i klassen. Forud for semifinalen på Lolland-Falster førte Nyman og Kammersgaard med 85 point foran RC4-debutanten Mikkel Njor i Opel Corsa Rally4 med 81 point, mens Oliver Saust i Opel Adam R2 med 67 point og Frank Nielsen og Per Brodersen i Citroën C2 Max R2 med 61 point fulgte efter. Begge med en god chance for topplaceringer i DM-turneringens to afsluttende runder efter at Mikkel Njor har trukket sig ud af opgøret.


(Foto: specialpress@gmail.com)

I TOP-10 EFTER SEKS RALLYPRØVER
Netop i den sammenhæng kunne Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen med en frisk motor i deres bil komme til at spille en afgørende rolle - omend ikke til egen fordel.
Dét var der også optræk til efter de første seks af semifinalens 14 rallyprøver. To forhjulstrukne RC4-kørere havde på boret sig ind på ottende- og niendepladsen i Top 10-truppen domineret af 4-hjulstrukne R5-biler: Oliver Saust og Rasmus Sørensen.
RC4-klassens førerhund, Kasper Nyman, sluttede fredagens regnvåde og mørklagte sprintløb som nummer 14 fulgt af Casper Venning i Renault Twingo R2 og Mathias Christiansen i Peugeot 208 Rally4 som nummer 17.
Så vejen lå åben for Saust og Sørensen.


(Foto: specialpress@gmail.com)

DET BLEV FOR STRAMT
Men efter rallyets restart lørdag skiftede situationen på dagens første rallyprøve.
- Jeg var klar, bilen var klar og vi var klar til at give den fuld gas, selv om vejret og føret var en udfordring. Der blev kørt stærkt og lige til grænsen, men til sidst blev det for meget for Heidi med de hårde opbremsninger, forklarede Rasmus Sørensen senere.
De hårde bremsemanøvrer resulterede for Heidi i en så kraftig og smertefuld påvirkning fra sikkerhedsselen og HANS-kraven, at det ødelagde koncentrationen og til sidst sortnede det for hende. En dårlig tid på den syvende rallyprøve viste tydeligt, at der var noget galt.
- Jeg kunne mærke, at der var noget galt, fordi Heidi blev mere stille, så tilsidst valgte jeg at stoppe. Vi kører primært for at have det sjovt, fastslog Rasmus Sørensen.
Selv om DM-chancerne i år er lig nul, regner han dog med at stille til start i finalen ved Ikast den 9. oktober.


(Foto: specialpress@gmail.com)

Rasmus Sørensen Motorsport

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


Læs mere om:
  • SydhavsRally
  • 27/08/21 - SydhavsRally - DM Rally - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto