Diverse   03/12/20

VW stopper i motorsport
Tirsdag d. 1. december har Volkswagen Motorsport i en pressemeddelelse udmeldt, at man stopper al engagement i motorsport. Dermed er en af verdens største bilproducenter med et slag væk fra alverdens baner.

Nedlukningen af Volkswagen Motorsport er enden på en mere end 50-årig æra i motorsport verden over. VW har vundet mange sejre og mesterskaber i Rally-VM, Rallycross-VM og i et af de berømteste rallies: Paris-Dakar. Desuden har VW i mange år været engageret i forskellige lokale talent- og mærkemesterskaber.


VW Touareg mestrede Dakar Rally i 2009-2010-2011.
(Foto: Volkswagen AG)

Hos Volkswagen Motorsport GmbH som modsat ”moderfabrikken” som har til huse i Wolfsburg, ligger i Hannover, beskæftiger man omkring 170 medarbejdere, som man i den kommende tid vil tilbyde ansættelse i andre stillinger i koncernen. Volkswagens HR-chef Wilfried von Rath: ”Det glæder os, at vi netop i denne meget svære og udfordrende tid, kan tilbyde alle medarbejdere fra Volkswagen Motorsport beskæftigelse andre steder i VW-koncernen”!

Produktionen af kundebiler som VW Polo GTI R5 til rally ophører ved slutningen af 2020. Reservedele til Polo GTI R5 (rally) og Golf GTI TCR til baneløb vil fortsætte over en årrække frem.

”Volkswagen er på vej til, at blive førende inden for El-køretøjer. Til det formål ønsker vi, at bruge alle kræfter og har derfor besluttet at indstille alle VW´s aktiviteter inden for motorsport. Personalet fra vores motorsportsafdeling bliver med tiden en del af Volkswagen AG” udtaler Frank Welsch udviklingschef Volkswagen AG.


VW ID.R under et rekordforsøg på Nordschleife
(Foto: Volkswagen AG)

VW´s motorsportsstrategi har været noget skiftende i den senere tid! Senest i august skrev en førende medarbejder hos VW-motorsport på LinkedIn: ”Min personlige mening er, at vi skal fortsætte i motorsport. Kongeklassen Formel 1 er på vej til, at blive CO2-neutral, da man fremadrettet vil benytte syntetisk brændstof. Formel 1 er meget mere spændende, mere underholdning, mere race og mere en teknisk udfordring end Formel E der som forstørrede fjernstyrede biler kører lidt rundt på bybaner”!!

Nogle af de sidste motorsportslige tiltag har været med til at udvikle deres elektrisk drevne ID koncept, som bl.a. har været med til at 'forme' de nyere gadebiler ID.3 m.m.
Her er et klip fra et af deres rekordforsøg med el-raceren ID.R:

Intet er som bekendt ikke så skidt, at det ikke er godt for noget! Audi som er en del af Volkswagen, slutter sit engagement i Formel E og satser i stedet på Rallye Dakar i 2022 og et come-back i WEC / Le Mans og US-mesterskabet IMSA Weather Tech med en LMDh-bil… Det er da ”good news” for danske Le Mans-fans. Audi får oven i købet følgeskab af de ”gamle” Le Mans-konkurrenter: Toyota og Peugeot !!


Polo Cup var en af de populære mærkeklasser, her er et tilbageblik på 2006.
(Foto: Volkswagen media)

I de senere år er der blevet mere stille om VW´s aktiviteter i motorsport. Det har mere været koncernens datterselskaber Porsche og Audi som har ført sig frem på de internationale scener.

VW har dog haft stor succes inden for Rally VM. I årene fra 2013 – 2016 vandt franskmanden Sebastien Ogier fire år i træk VM-titlen som kører og flere sejre i konstruktør-mesterskabet. Se lige følgende imponerende statistik (!!) : I 53 VM-rallies har VW Polo 43 sejre, 87 podieplaceringer og imponerende 640 bedste tider på 958 prøver !!

Efter Rally-VM kastede VW sig over Rallycross VM bedre kendt som WRX. I 2017 og 2018 vandt Johan Kristoffersson begge kører-titler og sammen med legenden, norske Petter Solberg vandt de holdmesterskabet for PSRX Volkswagen Sweden, et mere end semi fabrikshold !!


Johan Kristoffersson og Petter Solberg ved finalen i 2018.
(Foto: Volkswagen AG)

Allerede inden de store triumfer i Rally-VM og Rallycross, havde VW fejret store i sejre i verdens nok mest berømte/ berygtede rally: Rallye Dakar. I årene 2009, 2010 og 2011 vandt henholdsvis Giniel de Villiers, Carlos Sainz Sr. og Nasser Al-Attiyah med VW´s specielle Touareg. Audi vil som nævnt starte et Dakar-projekt i 2022!

VW er også kendt for at skabe/ støtte talentserier som motorleverandør bl.a. i Formelklasser. VW har haft en finger med i spillet i Formel VW, Formel König, ADAC Formel Masters, FVee, Formel Super V og Formel 3. VW leverede de sidste F3-motorer i 2018 og dermed sluttede engagementet i ”talentklasserne”.

Foruden Formel-klasserne har VW lavet rene mærkeklasser for bl.a. Lupo, Scirocco, Polo og Scirocco-R.


I Danmark har vi senest haft glæden af at kunne opleve VW i det hurtige TCR trim.
(Foto: Motorsporten.dk)

VW´s farvel til motorsport efter mere end 50 år, er et hårdt slag… men heldigvis holder andre af koncernens mærker f.eks. Audi og Porsche ufortrødent ”racerfanen” højt..!

”Vielen Dank und auf wiedersehen VW!

Them


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport