Rally Monte-Carlo Historique   15/01/19

Hillerødkører i kæmpe vinterrally
Per Vilslev går efter top-30-placering i "Monte"
Når starten går på Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største rally for klassiske biler, sker det med syv danske mandskaber som deltagere. Og en af kørerne er Per Vilslev fra Hillerød, der for anden gang er med i løbet i sin Opel Kadett GT/E fra 1978 sammen med sin codriver Erik Andersen fra Virum.

Da Per Vilslev og Erik Andersen deltog for et år siden, havde en de rædselsfuld start med problemer med triptælleren, så de kom langt ned i deltagerfeltet. Men efter fem dages kørsel over utallige bjergpas på snedækkede sydfranske landeveje havde de kørt sig op til en slutplacering som nr. 68.


Per Vilslev og Erik Andersen på vej mod en placering som nr. 68 i 2018. Bilen er den samme, som Holger Helle kørte med i løbet for 40 år siden.
(Foto: Viggo Johansen)

"I år er vi bedre forberedt. Nu kender vi alle de udfordringer, som løbet byder på, og derfor har vi som mål at placere os i top-30 blandt de 315 deltagende mandskaber," fortæller Per Vilslev.

Deres Opel Kadett GT/E har de brugt hundredvis at timer på at gøre klar, blandt andet har motor, gearkasse og bagtøj være ude for at blive renoveret. Per Vilslevs Opel Kadett er i enestående ved, at den for præcis 40 år siden deltog i Rallye Monte-Carlo kørt af et andet dansk hold, Holger Helle og Ole Hansen, der i 1979 blev nr. 28 af alle i mål. Derved er den en original historisk rallybil med fuld historie.


Holger Helle og Ole Hansen i Opel Kadett GT/E på vej mod en slutplacering som nr. 28 generelt i 1979

"Vi er forberedt til tænderne med blandt andet en speciel rutebog, som de danske teams sammen har udarbejdet over hver eneste meter vej af løbet. Nu glæder vi os til at levere varen," siger Per Vilslev.

Fredag den 1. februar kl. 19 starter Per Vilslev og Erik Andersen ud på Rallye Monte-Carlo Historique i deres Opel Kadett GT/E fra Reims i Frankrig, og om alt går vel, ruller de i mål på Formel 1 banen i havnen i Monaco fire et halvt døgn senere, den 6. januar kl. 3 om morgenen efter mere end 2.000 kilometers kørsel, for en stor dels vedkommende på sne- og isdækkede bjergveje.


"Målet i 2019 er at komme i top-30 og gerne også bedre end nr. 28, så vi kan slå den 40 år gamle rekord for denne bil i Monte-Carlo-rallyet," siger Per Vilslev
(Foto: Viggo Johansen)

Baggrundsinfo:

Start nr. 169, Per Vilslev, Hillerød / Erik Andersen, Virum
Per Vilslev og Erik Andersen har begge kørt hastighedsrally på højt plan i deres unge år, og har blandt andet en fælles tredjeplads i DM i rally på kontoen i 1977. Det er anden gang de deltager i Rally Monte Carlo Historique. I 2018 sluttede de som nr. 68 generelt.

Den første Opel Kadett GT/E blev produceret 1975 med 1,9 liter motor på 105 HK. Per Vilslevs Opel Kadett GT/E er en ud af den såkaldte 1.000-serie. Hans bil er samlet den 6. februar 1978 som nr. 304 af de 1.000. Det er en ægte historisk rallybil i den forstand, at den straks efter fabrikationen blev modificeret til at køre rally, og den er aldrig brugt til andet. Bilen yder i dag ca. 150 HK.

De fleste klassiske biler, der deltager i et løb som Rallye Monte-Carlo Historique, har været brugt til almindelig kørsel og så er blevet bygget om til historisk rally, og derved tæller de kun som kopibiler, selv om de til punkt og prikke ligner de biler, der kørte for 40 år siden.

Hvad er Rally Monte Carlo Historique?
Rally Monte-Carlo Historique er mellem 2.000 og 2.600 km langt, afhængig af hvilken af de syv startbyer man starter i. Løbet køres fra den 30. januar til og med natten til den 6. februar.

Rally Monte-Carlo Historique afgøres på nøjagtig kørsel på de indlagte sekundetaper, som gennemkøres af alle deltagere. Der køres med en typisk gennemsnitsfart på 48 km/t. på sekundetaperne, som afvikles på de smalleste og mest kurvede bjergveje i Ardèche, Provence, Haut Alpes syd for Grenoble, for at slutte af i de høje Alper nord for Nice og Monaco.

På hver sekundetape er der et antal hemmelige tidskontroller, som indenfor en nøjagtighed på 1 meters afstand via GPS registrerer, om man er på rette sted på rette tidspunkt. For hvert sekund man enten for tidligt eller for sent passerer kontrollen, gives der 10 strafpoint. Den der kommer i mål med færrest strafpoint, og dermed har formået at gennemkøre de 15 specialstrækninger på sammenlagt 443 km, mest nøjagtigt, har vundet løbet. Den høje nøjagtighed betyder, at man mange steder kører for fuld fart for at holde tiden, og der stilles store krav til både kørerens og co-pilotens koncentrationsevne og samarbejde i de mange timer der køres over de fem døgn løbet varer.

Yderligere information om løbet kan findes her:
- 22. Rally Monte-Carlo Historique’s officielle hjemmeside
- Team Fynske Bank Danmarks hjemmeside
- Organisationens officielle video fra 2018-udgaven
- Organisationens officielle video-teaser forud for 2019-udgaven


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Monaco
  • 19/02/06 - Monaco - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk