FIA WEC   20/08/18

Michael Christensen øger føring i VM for sportsvogne trods svært løb
World Endurance ChampionshipMichael Christensen og hans franske makker Kevin Estre sluttede på fjerdepladsen i GT klassen i deres Porsche 911 RSR, da 6 timers løbet på Silverstone sluttede søndag aften. Løbet, der er tredje afdeling af verdensmesterskabet for sportsvogne FIA WEC, blev et løb, der for Le Mans vinder Michael Christensen gik fra at ligne en stor succes til at blive en hård kamp for, at forsvare føringen i VM.

Kevin Estre startede det TV transmitterede løb i bilen og med en flot start kørte han bilen i front, hvor han holdt den frem til første pitstop efter en time, hvor Michael Christensen overtog Porschen. Efter kun en omgang i bilen mærkede Michael, at noget var helt galt. En fejl betød, at de nye dæk var forsynet med et forkert dæktryk og dækkene blev alt for hurtigt for varme og mistede greb. Michael kæmpede det bedste, han havde lært, men med kun 4,5 sæt dæk til de seks timer, var han nødsaget til at nå så langt som muligt på dækkene. Efter 50 minutter var dækkene ødelagt og Michael kørte i pit fra en femteplads. Kevin Estre overtog igen bilen og fik i løbet af to timer igen kørt sig frem i feltet og med hjælp fra en safetycar kom han tilbage i føring.


(Foto: Porsche Media)

Teamet vidste godt, at den sejr ville blive svær at overholde de sidste par timer, da de ødelagte dæk fra Michaels første stint betød, at der var mangel på gode dæk og Michael Christensen skulle slutte løbet af på gamle brugte dæk. Igen måtte han forsvare det bedste, han havde lært, men med kun lidt over 10 minutter tilbage måtte han se sig passeret på tredjepladsen og endte lige udenfor podiet med en fjerdeplads. Til gengæld gik det værre for de umiddelbare konkurrenter i toppen af VM tabellen, Olivier Pla og Stefan Mücke i Ford GT, der sluttede på syvendepladsen. Dermed øgede Michael Christensen og Kevin Estre deres føring i VM tabellen.


(Foto: Porsche Media)

”Under omstændighederne, så bliver jeg nød til at se på, at en fjerdeplads er et godkendt resultat” fortalte en ærgerlig Michael Christensen efter løbet. ”Da jeg kom i bilen første gang, fik jeg et helt nyt sæt dæk på bilen. Da vi kun har 4,5 sæt dæk i weekenden, var det meningen, at de nye dæk skulle bruges til mere end et stint. I stedet betød forkert dæktryk, at dækkene ikke kun var svære at køre på, men de blev også fuldstændig ødelagt og faktisk var de på steder slidt helt ind til lærredet, da jeg kørte i pit. Det fik desværre yderligere konsekvenser, jeg kom i bilen senere i løbet, da jeg så skulle køre på gamle slidt dæk. Det er virkelig frustrerende som racerkører, at overtage bilen i en god position, men så slet ikke have muligheden for, at holde samme speed, men i stedet kæmpe en kamp for bare at holde bilen på banen. Jeg vidste, at det bare galt om, at holde fast i så mange point som muligt, men Silverstone er en bane med mange hurtige sving, så jeg følte konstant, at jeg var lige på grænsen til at ryge af. Så selvom det måske ikke så sådan ud, så synes jeg selv, at jeg kørte et stærkt løb, da vi trods alt kom i mål på fjerdepladsen under meget svære omstændigheder”.

GT klassen blev vundet af Ferrari 488 GT3 med Pier Guidi og Calado. Aston Martin med Marco Sørensen og Nicki Thiim var med fremme i starten af løbet, men problemer med bilen betød, at de sluttede på en niendeplads i GT klassen. I klassen for prototyper var det Formel 1 kører Fernando Alonsos Toyota, der vandt løbet.

Michael Christensen Press

Jan Kaiser


Læs mere om:
  • Michael Klitgaard Christensen
  • Silverstone
  • 19/08/18 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport