Drag Racing   07/06/17

En sjov og anderledes weekend for Kenneth Jerkel til DHB 2017
Den regerende Danmarksmester i Danish Endurance Championship Kenneth Jerkel, stillede i weekenden op til DHB 2017 i 201-meter konkurrencen på Padborg Park. For Kenneth var der tale om en helt ny disciplin inden for motorsport, da det var første gang Kenneth skulle prøve kræfter med drag race. Det var også første gang Kenneth var til DHB, så alt var helt nyt for den Sjællandske racerkører.

Det var også første gang den sølvgrå Suzuki Swift skulle bruges til drag race. Kenneths Suzuki har tidligere kørt Suzuki Swift Challenge, 1600 Challenge, Hill Climb og Special Saloon, men aldrig drag race.


(Foto: Jerkel Racing)

Lørdag morgen klokken otte, var det tid til de indledende kvalifikations heats. Alle deltagere i alle klasser får fire indledende kvalifikations heats, hvor efter resten af dagen bruges til fri test. Kenneth fik alle hans fire kvalifikations heats i hans klasse, Max Street Klasse 1, plus to trænings heats, hvor den sølvgrå Suzuki Swift kom op mod nogle bil modeller den normalt ikke tidligere har kørt mod. Det var bil modeller som BMW 323ti Compact, Mini Clubman S, BMW E30, Honda CRX, Volvo 960 Turbo og Toyota Starlet.

Det blev til nogle meget hårde kvalifikations heats, rent resultatmæssigt. Den lille Suzuki, der er sat op til bane løb i 1600 Challenge, havde svært ved at følge med de meget hurtige biler i Max Street klassen, som alle sammen var sat 100 % op til drag race. Selvom Kenneth fik nogle gode starter, hvor han reageret meget hurtigt på gassen da starten gik, og uden at lave tyvstart, så var det umuligt at følge med de andre biler i klassen.


(Foto: Jerkel Racing)

Max Street Klasse 1 er for biler med for og baghjulstræk, uden turbo, og uden nummerplader til at køre på offentlig vej. De tider Kenneth fik sat i hans Suzuki Swift, viste hurtigt at Swiften nok havde passet bedre ind i Street Klasse 1 som er for biler med for og baghjulstræk, uden turbo, men som er indregistreret til at køre på offentlig vej. Men eftersom Swiften ikke er indregistreret, så blev det Max Street Klasse 1.

Søndag morgen skulle de afgørende eliminerings heats, samt finaler køres. Og Kenneth skulle op mod en lynhurtig Toyota Starlet. Selvom video optagelserne efterfølgende viser at Kenneth kommer hurtigere af sted da starten går, lykkes det alligevel for den hurtige Toyota Starlet at køre forbi Swiften, og tage sejren. Det betyder at Kenneth er færdig ved dette års DHB i 201-Meter konkurrencen.

Den hurtige Toyota Starlet endte op i finalen mod Thomas Aagaard i hans BMW E30. Her lykkes det for Thomas at tage sejren, og vinde DHB 2017 i Max Street Klasse 1.


(Foto: Jerkel Racing)

Den vildeste bil ved dette års DHB, må helt uden tvivl være Stig Neergaard i hans vilde dragster med 10.000 hestekræfter. Da Stig fyrede op for den vilde 10.000 hestekræfters dragster, lød der et brøl over Padborg Park, der aldrig er hørt før, da Stig kørte ned af langsiden på Padborg Park.

DHB 2017 er nu slut og det har været en rigtig sjov oplevelse. Kenneth har allerede planer om at stille op i DHB 2018, men det bliver i så fald i en anden bil end den lille sølvgrå Suzuki, som nok ikke er hurtig nok til drag race. Ud over 201-Meter konkurrencen, var der også Drift, Rookie Drift, brænderplads, koncerter og meget andet fest og sjove indslag. DHB er helt klart en form for bil festival som godt kan anbefales at tage ned og se.

Næste gang Kenneth vil være at finde på en racerbane vil være den 24 juni hvor 3. afdeling af Danish Endurance Championship køres på Padborg Park. Her vil Kenneth være tilbage i den røde Suzuki Swift hos Team Gånsager, hvor Kenneth skal dele bilen sammen med Søren H. Lauridsen.

Jerkel Racing


Læs mere om:
  • Kenneth Jerkel
  • Padborg Park
  • 04/06/17 - Padborg Park - Drag Racing

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport