Rally   11/04/17

Varmede op til TER-turneringen med hollandsk "træningsløb"
Kan man bare slå sig ned i en lounge og forvente at blive hyret til en paneuropæisk turnering på fire hjul? Danske Jeannette Kvick kan, for det var, hvad hun gjorde i Barcelona under sidste års spanske VM-rally.
Derfor er hun i de kommende seks runder af Tour European Rally codriver for hollandske Henk van Bakkenes, når han i sin Heuvel Motorsport-trimmede Mitsubishi Lancer Evo X lægger an til at nå toppen i TER-turneringen, der begynder i Rumænien den 4.-6. maj.


(Foto: Erik van't Land Photography)

Henk og Jeannette er et nyt rallyteam, så for at være forberedt på TER-turneringens udfordringer, blev det besluttet at træne samarbejdet i cockpittet i to afdelinger af det hollandske mesterskab.
Første den 18. marts i Zuiderzee Rally ved Emmeloord og senest den 8. april i Centraal Nederland Rally ved Putten.
I Emmeloord sluttede de på en niendeplads i generalklassementet og i Putten blev det til en tredjeplads i deres klasse og en femteplads i generalklassementet. Et resultat af et stadig bedre flow i samarbejdet mellem kører og codriver, selvom det foregår på en blanding af hollandsk, engelsk og noget midt imellem.


(Foto: Louis Verhoeven)

STRESSET SITUATION
- Rallyet i Putten blev reduceret til kun to hastighedsprøver, som blev kørt flere gange. På den ene prøve kørte vi på grund af et forkert dækvalg den ene gang lidt langsommere end godt var, men ellers var vi tilfredse, berettede Jeannette Kvick senere og tilføjede:
- Det var vi imidlertid ikke på løbets store rundbane, da starteren sendte os ud lige foran Bob de Jong i DS3 R5. Henk blev stresset af at have ham hængende lige bag sig, og det resulterede i to snurreture. Det koster tid at holde stille og starte forfra.


(Foto: Robbin Bruins)

SÅ KØRTE DET BARE!
- Da vi skulle køre prøven tredje gang, gav jeg Henk besked på at vente, indtil Bob de Jong havde startboksen. Vi blev demonstrativt holdende, indtil DS3’eren var kørt forbi.
- Resultatet blev en god tid. Rytmen var god, noterne flød perfekt, og farten var optimal, når bortses fra et øjeblik, da vi skulle forbi en bil, som hang i en grøft. Det kørte for os, som det skulle. Dét viser bare, hvor meget det kan forstyrre at have en aggressiv bil hængende bag sig, pointerede Jeannette Kvick.
Det hollandsk-danske team sluttede på femtepladsen 51 sekunder efter englænderen Robert Woodside ligeledes i en Mitsubishi Lancer Evo X, der også deltager i TER-serien.


(Foto: Gerard Wolthaar)

- Så der er på forhånd lagt op til infight mellem ham og os, konstaterede Jeannette Kvick efter det sidste træningspass før den første TER-runde i Rumænien. Men Henk skal lige have skiftet en forskærm og bagkofannger på bilen, før den er klar - det koster at drøne rundt i det fysiske grænseland.
Jeannette Kvick satser på at køre første runde af DM i rally og nå et rallysprint eller to, før hun om tre uger mødes med Henk i Eindhoven for at flyve til Rumænien og forberede sig til Transilvania Rally.

Tour European Rally Series 2017
4.-6. 5 - Transilvania Rally - asfalt
23.-24.6 - Kenotek Ypres Rally - asfalt
3.-5.8 - Rali Vinho da Madeira - asfalt
29.-30.9 - Skoda Rallye Liezen - asfalt
26.-28.10 - Rallye Int. du Valais - asfalt
24.-26.11 - Rally Tuscan Rewind - grus

Codriver Jeanette Kvick

Morten Dam
Specialpressen


Læs mere om:
  • Jeannette Kvick

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk