1600 Challenge   03/09/15

Første pokal i hus
Første pokal i hus, eller sådan da. Pokalen kom i hus, men senere fik Mikkel Njor frataget 3. pladsen, mere om det senere.

Allerede fredag morgen var bilen læsset, og Njor Motorsport var klar til at sætte retning i mod Jyllandsringen hvor Mikkel skulle deltage i GP Danmark d. 28-30 August. Det specielle ved GP Danmark er nemlig at der både bliver kørt fredag, lørdag og søndag.

Efter løbet for to uger siden på Ring Djursland havde teamet haft travlt. Der var en ”lille” bule i fronten der skulle rettes, og en bagbro der skulle skiftes. Teamet påbegyndte allerede arbejdet dagen de kom hjem fra Ring Djursland, og var først klar torsdagen før GP Danmark.

Efter en vel overstået teknisk kontrol, et lille førermøde, og så en licens kontrol. Var det blevet tid til træningen, her skulle Mikkel bare ud og kører en masse omgange og lærer banen at kende. En masse omgange på banen blev det dog ikke til.

”Da jeg kommer ud på banen virker alting fint, men halvvejs rundt på banen går bilen pludseligt ud. Ekstremt ærgerligt når det er den eneste mulighed for at banen ind under huden inden kvalifikationen”


Mikkel Njor.
(Foto: Motorsporten.dk - Arkivfoto)

Årsagen skulle dog vise sig at være endnu sværere at kapere, da teamet kom ind og fik undersøgt bilen kunne de se at den havde taget en tandrem, så det så ikke ud til at Mikkel kom ud at kører mere denne weekend. For hvor finder man lige en ny motor til dagen efter?

Jo, det vidste Jens Jensen da lige, man spørger bare Blom Motorsport. Og helt rigtigt Michael Blom havde da lige en motor der hjemme, han kunne kører hjem og hente og få sat i bilen. Så den var klar til dagen efter.

Så Mikkel og far Preben tog hjem for at sove i god tro om at bilen ville stå klar når de ankom til banen dagen efter. Men da de ankom til banen dagen efter var det til den sørgelige nyhed, at den nye motor blandede olie og vand.

Michael havde dog en idé om hvad problemet kunne være, så der var stadig et lille håb tilbage. Tiden gik og gik, og Mikkel blev mere og mere overbevist om at det nok ikke virkede. Indtil den lille Peugeot kom trillende ned mod Njor Motorsports telt. Til stor glæde for Mikkel, der nu kunne komme ud og køre.

Og ud og køre kom Mikkel, da også i kvalifikationen, og denne gang mere end en halv omgang. Men så opstod der problemer igen.

”Efter ca. to omgange, hvor jeg ellers var ved at komme ind i rytmen, begyndte bilen at sætte ud. Hvorefter jeg valgte at kører i pit, min mekaniker sagde dog at der ikke skete noget ved at kører videre. Så jeg kørte ud på banen igen, bilen kørte også videre på trods af udsætterne, men med 2 minutter tilbage af kvalifikationen gik bilen ud ligesom under træningen. ”

Denne gang var det heldigvis bare ledningen til batteriet, der ikke var blevet sat ordenligt på, da motoren blev skiftet. Så bilen var uden de store reparationer klar til heat 1. Hvor Mikkel skulle starte som nummer 29 efter problemerne i kvalifikationen.

I heat 1 fik Mikkel en rigtig god start hvor han var oppe på en 22. plads, men derfra gik det en lille smule ned af bakke, med den manglende kørsels erfaring på Jyllandsringen, manglede Mikkel fart i forhold til konkurrenterne, hvilket resulterede i at han hurtigt faldt ned på en 24. plads, der dog på grund af en konkurrents uheld blev vekslet til en 23. plads. Og en flot 3. plads i rookie mesterskabet.

23. pladsen, var også den position Mikkel skulle starte på til heat 2 om søndagen. Men med flere hurtige konkurrenter bagved der var udgået i heat 1, så det på forhånd ud til at blive svært at holde fast i 23. pladsen.

Her fik Mikkel en knap så god start, og allerede efter første omgang, var han nede på en 25. plads. Og efter en snurretur på 3. sidste omgang, fordi endte Mikkel på en 26. plads, og en 5. plads i rookie mesterskabet.

Efter løbet blev Mikkel dog udtaget til kontrol, og her viste det sig at bilen vejede 3 kg for lidt. Derfor valgte dommeren at udelukke Mikkel fra hele arrangementet.

”Vi var inden heat 2 blevet enige om, at vi godt kunne pille 10kg mere ud af bilen, uden at komme under minimumsvægten, men det var lige en tand for meget. En ærgerlig afslutning på en weekend, hvor jeg ellers kørte min første pokal i hus”

Næste løb for Njor Motorsport bliver d. 26-27 september på Jyllandsringen til Yokohama DM-Finale, der på trods af navnet ikke er finale løbet for Yokohama 1600 Challenge.

Njor Motorsport


Læs mere om:
  • Mikkel Njor
  • Jyllandsringen
  • 30/08/15 - Jyllandsringen - 1600 Challenge

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk