Rallycross - DM   29/05/15

JP Racing sigter mod øverste trin på DM-podiet.
Jan Petersen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) startede i 2012 op på et spændende racer-projekt i den heftige SUPER 1600-klasse, som omfatter i Rally Cross (RC) med en tunet 1,6 liters motorer under fronthjelmen. 2014 blev et mellem år med en lille konkurrencepause til den hidsige Citroën C2 Super 1600, men nu sigter JP Racing mod DM-guldet.

Vi har spottet nogle nye muligheder for at hive de afgørende sekund-brøkdele ud af raceren, forklarer Jan Petersen. - Derfor er jeg kommet meget tættere på min ærkerival og klubkammerat: Jacob Schnoor i Peugeot 106 MAXI Kit Car. Jeg havde egentlig påregnet at slå til på Ørnedalsbanen ved DM 2, men jeg var desværre ikke helt skarp i finalen. Jeg var ellers hurtigst ude af startboksen.

Til DM-serien i SUPER 1600 er der 7 tællende afdelinger, og hvor det IKKE er muligt at smide et dårligt resultat væk.


JP Racing har fundet afgørende race craft i Citroën C2 Super 1600’eren.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Som noget nyt giver de indledende heats også placeringspoint til DM-sluttabellen, fortsætter Jan Petersen. – Konkurrence-elastikkerne skal derfor holdes stramme hen over hele løbsweekenden, hvor man tidligere kunne spare lidt på krudtet og materiellet til selve A-finalen, som var fuldt afgørende for DM-pointene.


Jan Petersen sigter mod at komme øverst på sejrspodiet i 2015.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

SUPER 1600 er en hurtig racing-klasse, som ofte matcher omgangstiderne for SUPERNATIONAL (tunede RC-racere over 2 liters motorvolumen).

Under motorhjelmen i Citroën C2’eren har jeg ca. 215 HK til rådighed, oplyser Jan Petersen. – Motor-poweren er omkring det dobbelte af gadeversionen, og samtidig er raceren ca. 100 kilo lettere. Af sikkerhedsmæssige årsager bliver kabinen således strippet for alt, bl.a. passager- og bagsæde.


Specielt starterne har fået et afgørende løft for Jan Petersen i 2015.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Undervognen er afgørende for frontplaceringer: - Vi har fundet en bedre balance i raceren ved at skifte til andre fjedre, hvilket har hjulpet mig til en pæn forbedring af mine starter. Det gælder hele tiden om at få overført hestekræfterne til underlaget, og ikke bare lade det forsvinde i hjulspin.


Jan Petersen ligger på en foreløbig andenplads i DM-serien 2015.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Med to andenpladser er JP Racing godt tilfredse med DM-starten, og hvor 3. afdeling afvikles på hjemmebanen Nysum i den kommende weekend.

Jeg har ”mistet” 4 placeringspoint i forhold til Jacob Schnoor, afslutter Jan Petersen. – En DM-titel vil typisk blive vundet med 160 points, hvorfor meget kan ske endnu. <

2015-sæsonen er blevet en realitet for JP Racing i samarbejde med: Stoholm Au2service, Dan-Con Elementmontage, Tømrerfirmaet Mads Tranders Nielsen - Viborg, Byens Autolakering - Skive, Doktor Skår, FTZ og Automester.

MOTORSPORT NORDJYLLAND

Åge Keseler Kirketerp


Læs mere om:
  • Nysum
  • 31/05/15 - Nysum - Rallycross - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto