Grand Am   24/01/12

Jan Magnussen klar til at kæmpe om sejren på Daytona
I den kommende weekend afvikles den 50. udgave af et af de største og mest prestigefyldte motorløb, 24 timers løbet på Daytona. Jan Magnussen skal for ottende gang, forsøge at vinde det historiske langdistanceløb, der blandt andet er kendt for ”den længste nat i motorsport”, da hele 13 timer af løbet bliver afviklet i mørke. Sammen med tre andre Corvette fabrikskørere, Antonio Garcia, Oliver Gavin og Richard Westbrook, debuterer Jan Magnussen en Corvette Daytona Prototype for team Spirit of Daytona Racing.

Hele 60 biler stiller til start på Daytona International Speedway og med 14 konkurrencedygtige prototyper, der kan kæmpe om den generelle sejr, er der endnu en gang lagt op til et tæt løb over samtlige 24 timer. Vinderne af ”Rolex 24 At Daytona” bliver belønnet med et sjældent Rolex Daytona ur og de seneste år har løbet udviklet sig til en kamp om sekunder og intet tyder på, at jubilæumsudgaven af løbet i år bliver anderledes. Jan Magnussen har i seks ud af syv forsøg, været tæt på sejren på den amerikanske bane med de berømte stejlkurver, men endnu er det ikke lykkedes ham at vinde det dyre og eftertragtede ur. Et kig på statistikkerne for de foregående år viser med al tydelighed, hvor tæt Jan Magnussen har været på at føje en sejr på Daytona til sine 4 klassesejre i den europæiske pendant Le Mans. På nær det første år, har Magnussen alle årene været i føring af løbet, men ærgerlige uheld har betydet, at det endnu ikke er lykkedes ham, at tage hjem fra Daytona med et nyt ur på håndleddet.


(Foto: Rolex)

Men står det til Jan Magnussen, skal der laves om på det i år. ”Jeg tror, vi har teamet og kørerne til at kunne vinde på Daytona, men jeg er også realistisk. Man skal vist bare kigge på min historik på Daytona, for at forstå, hvor svært det er at vinde det løb, ligegyldigt hvor godt det ser ud undervejs. På Daytona er man nød til at være behersket aggressiv… Med 46 GT biler til start kan man miste masser af tid, hvis man havner bag dem, men man risikerer også kontakt og sammenstød, når man skal forbi på den snævre inderkreds. Men er man for forsigtig, kan det også koste dyrt. Klassen for prototyper er så tæt og jeg tror, der er mindst 10 biler, der kan kæmpe med om sejren og de sidste år har vist, at det kan ende med en kamp, hvor det er få sekunder, der er afgørende”.

To andre danskere stiller også til start ved Rolex 24 At Daytona. Det er Ronnie Bremer, der er til start i en Chevrolet Camaro og Allan Simonsen, der skal køre en Porsche. Begge stiller til start i GT klassen.

Løbet starter lørdag den 28. januar kl. 15.30 lokal tid, klokken 21.30 dansk tid.

Jan Magnussens resultater på Daytona:

2005:
Doran-Lista, Prototype
Startplacering: 7 ud af 29 prototyper
Slutplacering: 9 (måtte stoppe 15 minutter før afslutning med ødelagt motor)
Bedste placering undervejs: 2
Medkørere: Bobby Labonte (NASCAR), Terry Labonte (NASCAR), Bryan Herta


(Foto: Jan Kaiser)

2006:
Pontiac GTO.R, TRG, GT klassen
Startplacering: 4 ud af 35 biler i GT klassen
Slutplacering: 13
Bedste placering: Førte løbet - baghjulsophæng knækkede, hvilket kostede ca. en time i pit
Medkørere: Kelly Collins og Paul Edwards


(Foto: Jan Kaiser)

2007:
SunTrust Riley, Prototype
Startplacering: 2 ud af 28 prototyper
Slutplacering: 3
Bedste placering: Førte løbet - elektroniske problemer tidligt - kostede 4 omgange
Medkørere: Jeff Gordon (NASCAR), Max Angelelli, Wayne Taylor


(Foto: Jan Kaiser)

2008:
Pontiac GXP.R, Banner Racing, GT klassen
Startplacering: 17 ud af 42 biler i GT klassen
Slutplacering: 7
Bedste placering: Førte løbet, men Paul Edwards blev uden skyld involveret i sammenstød, hvilket kostede 20 omgange til reparationer
Medkørere: Kelly Collins og Paul Edwards


(Foto: Jan Kaiser)

2009:
Pontiac GXP.R, Banner Racing, GT klassen
Startplacering: 15 ud af 30 biler i GT klassen
Slutplacering: 4
Bedste placering: Førte løbet, men blev påkørt i pitten, hvilket kostede 5 omgange til reparationer
Medkørere: Kelly Collins og Paul Edwards


(Foto: Jan Kaiser)

2010:
Chevrolet Camaro GT.R, Stevenson Motorsports, GT klassen
Startplacering: 12 ud af 29 biler i GT klassen
Slutplacering: 4
Bedste placering: Førte løbet med næsten to omgange efter 15½ time, men ødelagt gearkasse kostede en time i garage.
Medkørere: Robin Liddell og Andrew Davis


(Foto: Jan Kaiser)

2011:
Chevrolet Camaro GT.R, Stevenson Motorsports, GT klassen
Startplacering: 7 ud af 32 biler i GT klassen
Slutplacering: 12
Bedste placering: Førte løbet efter to timer, men et ødelagt stik kostede data til computeren, der derefter lukkede for benzintilførelsen, hvilket kostede 50 minutter i garage.
Medkørere: Robin Liddell og Ronnie Bremer


(Foto: Jan Kaiser)

Jan Kaiser
JanMagnussen.com
KevinMagnussen.com


Læs mere om:
  • Antonio Garcia
  • Jan Magnussen
  • Oliver Gavin
  • Richard Westbrook
  • Spirit of Daytona Racing
  • Daytona
  • 28/01/12 - Daytona - Grand Am

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport