Trafik   06/11/10

Klogt at få vinterdæk på nu
Den menneskelige faktor skaber ulykker
"Nattefrosten begynder at bide i vejene, og det er derfor klogt at få tjekket og monteret sine vinterdæk lige nu," siger Kenneth Saust, formand for de danske dækimportørers sammenslutning, Dækimportør-Foreningen.


"Alle danske bilister bør tjekke deres dækmontering grundigt nu, inden vejene for alvor bliver glatte," siger Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen.
(Foto: Michael Eisenberg)
Samtidig noterer Kenneth Saust, at den menneskelige faktor spiller en endnu større rolle, end man hidtil har indset, når det gælder et fornuftigt dækvalg:

"På et dækseminar i september hørte vi fra politiets bilinspektører om alvorlige ulykker, som skyldes helt banale fejl som totalt nedslidte dæk, forskellige dæktyper på samme bil, forkerte dæk i forhold til årstiden og ikke mindst alt for lavt tryk i dækkene. Vi vil derfor opfordre alle danske bilister til at tjekke deres dækmontering grundigt, inden vejene for alvor bliver glatte," pointerer Kenneth Saust.

Dækbranchens førstemand nævner tre ting, man kan gøre for at køre vinteren sikkert i møde: Få vinterdæk på. Hav mindst 3 millimeter mønsterdybde. Og tjek dæktrykket ved hver anden optankning.

"Følger man disse tre enkle råd, har man gode chancer for at køre vinteren igennem uden problemer," siger Kenneth Saust.

Hos dækimportørerne vurderer man, at det er klogt at bestille nye vinterdæk nu, da flere almindelige dækstørrelser på grund af den ekstraordinært store efterspørgsel forventes udsolgt tidligt på sæsonen.


Kenneth Saust demonstrerer forskellen på et frisk og et slidt vinterdæk – og den er enorm, når vejen er glat. Derfor anbefaler både dækbranchen og FDM, at man har mindst tre millimeter mønster på sine vinterdæk.
(Foto: Michael Eisenberg)

Baggrundsinformatiom

Alvorlige færdselsuheld med dæk som årsag
Ni bilinspektører dækker landet. De syner forulykkede biler

Årsager til alvorlige uheld med dæk:

  • For lavt dæktryk
  • Vinterdæk på tør vej
  • Almindelige dæk på snedækkede veje
  • Kombination af forskellige dæktyper
  • Dækskader
  • Manglende belastningsevne
  • Manglende mønsterdybde

Hvilke dæk skal man køre på?

Dækbranchen siger:
Vinterdæk om vinteren, sommerdæk om sommeren.

FDM anbefaler:
Dækmontering efter årstiden. Vinterdæk om vinteren – hvis du skal ud at køre i vinterføre. Sommerdæk om sommeren.

Hvad er bilisternes praksis?

  • De fleste kører med korrekt dæk efter årstiden
  • Dog kører mange bilister vinteren over på sommerdæk. Det giver større risiko for uheld og dårlig trafikafvikling
  • En del kører sommeren over på vinterdæk. Så er dækkene slidt hårdt, når der er brug for dem til næste vinter.


Parat til start: En snedækket vej kræver et godt vinterdæk med masser af profildybde.
(Foto: Michael Eisenberg)

Dæktryk

Fakta:
Ny undersøgelse i efteråret 2010 foretaget af Michelin og Shell i hele Norden viser, at danskerne er dårligst til at tjekke dæktrykket. 46% af danske bilister eller knapt halvdelen kører med farligt (mere end 0,5 bar for lidt) eller meget farligt (mere end 1 bar for lidt) tryk i dækkene. Udover stærkt reducerede bremse- og svingegenskaber betyder det også cirka 25% reduceret levetid for dækket.

Gode råd:

  • Tjek dæktrykket ved hver anden optankning.
  • Gør det på vej hjem fra arbejde, hvor du har tid nok.
  • Kontroller først i instruktionsbog eller i døråbningen, hvad dæktrykket skal være.
  • Tjek trykket med kolde dæk.
  • Tag en plasthandske på, så du ikke bliver beskidt. Plasthandsker findes i dispensere ved standeren.
Brændstoføkonomien:
  • Hvis man kører med 0,7 bar for lidt tryk i dækkene, så giver det ifølge det tyske magasin Auto Motor und Sport et merforbrug på 6,6%.
  • Ved 15.000 kilometers kørsel om året med 15 kilometer på literen betyder det en meromkostning på 660,- kr.
  • For alle bilister som helhed kan der spares mellem 500 og 1000 kroner om året ved altid at køre med korrekt dæktryk.


Kør: Og selv da skal der flyttes noget sne, for at bilen kommer frem.
(Foto: Michael Eisenberg)

Vinterferie forude

Hvad siger loven?

  • Norge: Der kræves vinterdæk, når vejret tilsiger det.
  • Sverige: Der kræves vinterdæk, når vejret tilsiger det.
  • Tyskland: Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene, herunder have egnet dækmontering.
    Fortolkningen af loven siger: Vintervejr = vinterdæk. En opstramning af loven forventes i november 2010, så der under vinterlige betingelser udtrykkelig kræves M+S-dæk, egentlige vinterdæk eller helårsdæk.
  • Østrig: Vinterdæk er påbudt fra 1. november til 15. april.
  • Schweiz: Ingen særlig lovgivning.
  • Frankrig: Ingen særlig lovgivning.
  • Italien: Ingen særlig lovgivning, men i Val d'Aosta er vinterdæk (og snekæder) påbudt 15. oktober til 30. april.
Hvad siger den sunde fornuft?
Man kører på vinterferie for at møde vintervejr. Og vintervejr kræver vinterdæk. Så ingen vinterferie uden vinterdæk.

Definitioner

Hvornår er et vinterdæk et vinterdæk?
Det er ikke nok, at der står M+S (mudder og sne) på dækket. Der skal også være et vintersymbol, som ligner et bjerg med et snekrystal inden i. Først da kan man være sikker på, at dækket lever op til egentlige vinterforhold. Helårsdæk skal også have vintersymbolet på.


Det er ikke M+S mærket, men vintersymbolet (bjerg med snekrystal), som giver garanti for, at dækket er egnet til europæisk vintervejr.
(Foto: Michael Eisenberg)

Køresikkerhed med vinter- og sommerdæk

Bremselængder med sommer- og vinterdæk:

På is, fra 30 km/t til 0:
Vinterdæk: 57 meter
Sommerdæk: 68 meter (+19%)

På sne fra 50 km/t til 0:
Vinterdæk: 35 meter
Sommerdæk: 43 meter (+23%)

Kilde: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR), citeret i Auto Motor und Sport.

Trækkraft med sommer- og vinterdæk:
Sommerdæk kan på snedækket vej kun præstere cirka 20% af den trækkraft, som vinterdæk er i stand til. Vinterdækket har altså fem gange flere kræfter til at komme i gang med.

Sideføringskraft med sommer- og vinterdæk:
Sommerdæk har kun cirka halvt så megen sideføringskraft i sving som vinterdæk og kan kun gennemføre et sving med den halve hastighed.

Kilde: Auto Motor und Sport


Et helt nyt vinterdæk og et brugt dæk af samme type med 3 millimeter profildybde tilbage. Slidindikatoren (se pilene) vil være i plan med dækket ved 1,6 mm mønster, men det er helt utilstrækkeligt ved vinterkørsel.
(Foto: Michael Eisenberg)

Dækmønsterets dybde
Hvor meget profildybde bør et vinterdæk have?

  • FDM anbefaler mindst 3 mm.
  • Auto Motor und Sport citerer GTÜ, Gesellschaft für Technische Überwachung mbH, for at traktionen under vinterlige betingelser aftager drastisk ved 4 mm profildybde.
  • Dækbranchen vurderer, at det i praksis betyder, at man skal have mindst 4-5 millimeter mønster i dækkene ved montering, da dækkene slides vinteren igennem.
  • I Danmark kræves der minimum 1,6 millimeter profildybde for såvel sommer- som vinterdæk.

    Dækimportør-Foreningen


    Michael Eisenberg


     
  • Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk