Special Saloon   07/10/10

2 heat var ikke nok!
Selvom Jakob Borum vandt de 2 heat han gennemførte, og oveni fik point for hurtigste omgang, så hjalp det ikke på placeringerne i mesterskabet – tværtimod.

Weekenden startede ellers ganske godt for Borum. I første tidtagning kørte han hurtigere end han nogensinde før havde gjort på Padborg, og det samme gjorde Vejby, der havde fået et godt råd om opsætning af BMW’en fra Kim Morgan. Pole til første heat tilfaldt dermed Vejby. Anden tidtagning blev lidt speciel, da de første ca. 5 minutter blev kørt på en tør bane, og derefter gav det sig til at regne. Borum gik ud og satte endnu en ny hurtigste tid på banen, og denne rakte til en startplacering som nummer 6 umiddelbart foran Vejby til heat 2.

Når Borum satte så hurtige tider så skyldtes det ikke gode råd om opsætning, men derimod at bilen op til weekenden havde fået monteret joints i undervognen i stedet for bøsninger. ”Bilen er meget bedre og meget roligere at køre i” konstaterede Borum allerede efter første tidtagning.

Lørdag aften var status i kampen om SS2 mesterskabet dermed fuldstændig uændret, og kravet for at sikre sig mesterskabet var ganske enkelt: der skulle en sejr til i alle 3 heat søndag.


Borum nåede en god tid i anden tidtagning inden regnen satte ind.
(Foto: keldolfert.dk)

Søndagens første heat blev kørt på en fugtig bane, hvor nogle valgte regnvejsdæk, og andre slicks. Borum satsede på slicks og det var det rigtige valg, for allerede på 3. omgang blev Vejby overhalet, og så blev der kørt en komfortabel sejr over Vejby hjem. Vejby’s forspring blev reduceret til 4 point, og absolut intet var afgjort i mesterskabet.

Til heat 2 var banen tørret helt op, og nu skulle der køres rigtig herreræs. Heatet blev en særdeles dramatisk affære, hvor 5 ud af de 12 startende biler måtte udgå. Starten blev endog særdeles dramatisk for Borum og Vejby, med Vejby i bogstaveligste forstand oppe at køre på siden af Borums bil. ”Jeg kunne da se at han (Vejby, red.) ikke havde fået undervognsbehandlet BMW’en” konstaterede Borum med slet skjult ærgrelse efter løbet. Selve forløbet i starten der førte til det meget spektakulære sammenstød var der sådan set ikke uenighed om. Andreas Boström kommer ikke igang, og Vejby undviger ind mod midten, samtidig med at Borum naturligvis trækker ind mod inderbanen for at lukke af. Vejby kan ikke komme væk igen, da Andreas Bostreöm er på indersiden af ham. Resultatet er, at Vejby’s højre forhjul kører op over Borums venstre baghjul og forsætter hele vejen hen af siden af bilen ca. 1 meter oppe i luften, inden den igen sætter alle 4 hjul i asfalten. Borum må udgå med et bøjet baghjulophæng, Vejby får 2 strafbaner, men kan gennemføre heatet, godt nok på en sidste plads, og status er at Vejby nu er 20 point foran Borum inden sidste heat.


Desværre ikke noget billede af Vejby oppe på siden af Borum, men konsekvensen var at Borum spandt rundt foran Vejby og måtte udgå.
(Foto: keldolfert.dk)

Umiddelbart ligner det en umulig opgave for mekanikerne at få bilen ud at køre igen, da der ikke er nogen reservedele med til at erstatte det meget bøjede ophæng. En nu snart tidligere promotor for klassen overbeviser dog både Borum og mekanikere om, at det skal forsøges, for som han sagde: ” I vil ærgre jer gul og grøn, hvis Vejby udgår af sidste heat, og I i det mindste ikke har forsøgt at få den ud at køre igen”. Så det var alle mand til pumperne, og selvom nogle af os med skam må indrømme, at vi ikke troede på det, så viste Bent og Peter det format som rigtige racermekanikere er gjort af. Ved at skære, bøje, presse, hamre og justere med spændeskiver, hvor der ikke kan justeres, kom baghjulet i sidste øjeblik til at sidde lige. Der var end ikke tid at checke hverken sporing eller camber eller noget andet, blot bilen ned på jorden og et ”det ser s.. ud til at det sidder rigtigt”, og så afsted til start fra pitten, Theodor Felgen har ikke levet forgæves.


Baghjulet sidder tydeligt meget skævt på bilen.
(Foto: keldolfert.dk)

Det stod hurtigt klart at mekanikerne havde udrettet noget nær et mirakel, allerede på 6. omgang blev Vejby indhentet og overhalet, og ikke nok med det, men der blev skåret yderligere et helt sekund af Borums banerekord fra dagen før. Det var slet ikke til at få armene ned for teamet. Mekanikerne havde gjort hvad de kunne og mere til, Borum havde kørt de nødvendige 21 point hjem, men det hjalp bare ikke, simpelthen fordi Vejby fuldførte og dermed sikrede sig point nok til den samlede sejr med en difference på 14 point ned til Borum. Stort tillykke til Vejby med både SS2 mesterskabet og den generelle 2. plads.


Bilen både så hærget ud og var hærget, men køre, det kunne den!
(Foto: keldolfert.dk)

Som Borum udtrykte det efter heatet: ”Det her beviser bare at det ikke er nok at være en god chauffør, man skal have et super team bag sig for at klare sig, og det har jeg i den grad med de mekanikere. Den her heat sejr er 100 % deres fortjeneste!”

Inden weekenden stillede vi spørgsmål, som naturligvis skal besvares:
- Er 3 heat nok for Borum til at indhente Vejbys 10 points føring?
Nej, ikke når man skal lege ride ranke med sin konkurrent i det ene heat.
- Vil Dennis Holbæk snuppe en generel podieplacering for næsen af Vejby og Borum?
Jep lige præcis med 8 point.
- Har Vejby bygget bilen 2 m bredere for at holde Borum bag sig?
Nej, han nøjedes med særdeles gode råd fra Morgan.
- Har Borum fået endnu flere heste ud af den i forvejen hidsige Integra?
Niks, men til gengæld er undervognen gjort væsentlig bedre.

Tak til kollegaer og konkurrenter for en god og spændende sæson. Tak til sponsorerne for deres støtte. Tak til mekanikere og tuner for flot arbejde sæsonen igennem.

Håber at vi alle ses derude på banerne til næste år.

PS: Theodor Felgen, det er jo ham fra Bjergkøbing Grand Prix…..

Honda ProRacing, www.proracing.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jakob Borum
  • Honda ProRacing
  • Padborg Park
  • 03/10/10 - Padborg Park - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport