Danish Touringcar Challenge   15/02/10

Yokohama størst i motorsporten
Michel Nykjær på Advan A005-dæk i verdensmesterskabet
En af årets store motorsportsnyheder er, at den regerende DTC-mester Michel Nykjær skal deltage i hele WTCC-serien i år i en Seat Leon TDI. Referencedækket, som alle skal køre på i WTCC, er lige som sidste år Yokohamas Advan A005, men i en nyopdateret udgave. Yokohama er eneleverandør af dæk til WTCC til og med 2012.


Den regerende DTC-mester Michel Nykjær skal køre hele WTCC-serien i år en Seat Leon TDI. Yokohama er eneleverandør af dæk til WTCC til og med 2012.
(Foto: Michael Eisenberg)
Fra i år vil Yokohama på danske racerbaner afløse Dunlop som dækleverandør til DTC, og dækket, der skal køres på, bliver også her Advan A005. Det leveres kun i én størrelse, 240/610 R17, og kun i en compound, så forudsætningerne er ens for alle.

I Sverige har man i STCC i et år kørt på Yokohama, og i og med at Yokohama nu er leverandør til DTC, har det givet mulighed for en nordisk serie på fire løb. Eftersom det er samme dæk, der benyttes i både WTCC, DTC og STCC, kan kørerne være sikre på, at det er et dæk, der hele tiden repræsenterer den ypperste teknologi.

"A005 er netop opdateret til 2010, og vi kører et helt år med den samme specifikation, så opbevarer man sine dæk tilpas køligt og uden solbestråling kan man have dæk til en hel sæson," siger marketingchef Allan Osbech hos Yokohama Danmark.

En væsentlig nyhed på de danske racerbaner er, at den populære Advan Cup bliver til Yokohama Cup:
"Det sker simpelt hen for at styrke Yokohamas brand over for de almindelige bilister," siger Allan Osbech. Han begrunder det med, at Advan allerede anses for et fremragende brand blandt motorsportskørere, mens Yokohama stadig har brug for positionering i det brede publikums bevidsthed.

I Yokohama Cup køres der på ligeledes på A005, men i andre størrelser defineret af reglementet.

"Her er Aaskov Motorsport en væsentlig brik som partner. De servicerer og sælger alle vore racerdæk. Gunnar Aaskov og hans folk er desuden personligt til stede på banerne for at yde teknisk support til DTC, STCC, Yokohama Cup, 1600 Challenge samt mange af de andre klasser," siger Allan Osbech.


"Yokohama er nu det mest populære dæk til motorsport i Danmark, og det smitter kraftigt af på mærkets image hos almindelige bilister," siger marketingchef Allan Osbech, Yokohama Danmark, her foran en hel container fuld af friske racingdæk til DTC.
(Foto: Michael Eisenberg)

Man kan se udbuddet af størrelser på Yokohamas danske website. Her kan man også tjekke nettopriser.

På fremmarch i rallysporten
Yokohama er i dag førende i dansk rallysport. De fleste rallykørere benytter Advan A006T til asfalt, nøjagtig som de fire 2009-danmarksmestre Christian Jensen i Peugeot, Tim Svanholt i VW, Henning Søgaard i Ford og Kenneth Madsen i Suzuki. A006T fås i op til fire forskellige compounds, og man kan selv skære dækket yderligere op efter særlig skabelon for dry, intermedium eller heavy wet.

De historiske kørere i Midland Historic Rally Cup skal benytte gadegodkendte dæk med DOT- og E-mærkning. Her har landets hurtigste historiske rallykører, Kim Madsen i Ford, valgt A048, der fås i to compounds. Volvo Original Cup kører efter samme dækreglement.

I den nye Klassisk Rally Cup kan man i 2010 benytte frie dæk, hvilket peger på A006T, men fra 2011 skal man benytte samme dæk som de historiske klasser, og det gør A048 til et naturligt valg. Samme dæk er det foretrukne valg i Hill Climb. Til grusprøver, som der ikke er mange af i dansk rally, tilbyder Yokohama A035.

Dansk Automobil Sports Unions rallyudviklingsprojekt vil i 2010 støtte to dygtige, unge kørere med kendte fædre, nemlig Tim Fraas (far: Johannes Fraas fra Rallyudvalget) og Rasmus Sørensen (far: tidligere danmarksmester Jens Åge Sørensen). Her skal der også køres på er A006T.

"En af vore vigtigste konkurrenceparametre i rallysporten er tilgængelighed. Vi har gennem årene reddet weekenden for mangen en rallykører, fordi vi altid har de rette dæk klar til levering, selv fredag eftermiddag. Desuden har vi vores salgskonsulent Flemming Christensen ude til løbene for at hjælpe med råd og dåd," forklarer Allan Osbech

Spin off til landevejen
I direkte forlængelse af teknologierne fra motorsporten præsenterer Yokohama nu til foråret Advan Neova AD08. Et gadegodkendt og gadeanvendeligt dæk, der lægger sig tæt op ad teknologien fra A048. På en typisk racerbane er det 0,6 sekund hurtigere end forgængeren AD07.

"Det er et meget præcist dæk til entusiastbilisten med en kraftig bil. AD08 er beregnet til sommerkørsel og kan også sagtens anvendes til en trackday," siger Allan Osbech. Det vil blive lagerført i populære dimensioner fra 15 til 19 tommer med klar overvægt på de store størrelser.

Vinteren synger på sidste vers, men salget af vinterdæk er fortsat stort, fordi vejene på grund af saltmangel ikke længere saltes som tidligere på sæsonen. Yokohamas mest populære typer er her V902 og V903.

Rallykørerne Lars Bækkelund og Arne Pagh, der med deres Fiat 128 Coupé fra 1972 for nylig besatte en fremragende sjetteplads i årets Rally Monte-Carlo Historique, benyttede sig under det krævende, seks dage lange løb af helt almindelige Yokohama-vinterdæk af den type, som tusindvis af danskere i år har fået monteret på deres hverdagsbiler. Desuden medbragte de til de mest krævende etaper i Alperne som specialleverance to udgaver af det nordiske ICE GUARD dæk med og uden pigge, som Yokohama havde skaffet.


Michael Eisenberg


 
Reklamer

Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk


H.I. Auto