Trafik   01/04/08

Trailer og fartskriver hører sammen
Der blev i marts 2007 lavede ændringer af køre- og hviletidsbestemmelserne, men det er nok helt sikkert, at mange ikke er klar over de nye regler som er blevet indført, og som kan 'ramme' en stor del af os.

I de danske motorsports kredse har man altid hængt autotraileren efter varebilen, men nu skal man til at tænke sig om en ekstra gang inden man gør det igen.
Der er blevet lavet en lov ændring med hensyn til kørsel med en trailer, uanset om man har kørekort til trailer eller ej.

Den nye regel omhandler fartskriver samt vægten på det samlede vogntog, de nye regler fra marts 2007 siger følgende:
”Erhvervskøretøjer med en samlet vogntogsvægt på over 3.500 kilo, og som kører mere end 50 kilometer fra hjemme registrerings adressen, skal have installeret en fartskriver”

Dette betyder at hvis bilen (det trækkende køretøj) og en trailer vejer mere end 3.500 kilo til sammen, og du er mere end 50 kilometer hjemmefra, skal du have en fartskriver installeret i bilen.

Det er der sikkert rigtig mange motorsports folk, hestefolk og erhvervsfolk som ikke er klar over denne nye regel. Det kan betyde en ret stor udgift til både chauffør og ejer af bilen.

Bøden er fastsat sådan at føreren skal betale kr. 3.000 og ejer af køretøjet kr. 6.000. Det betyder at hvis man ejer firmaet og kører med sin trailer kan det koste kr. 9.000 i bøde.
Når man tager til efterretning at en digital fartskriver koster kr. 12.000, skal der ikke meget hovedregning til før en ny fartskriver kan blive en god investering.

Det er i dag den 1. april, men dette er IKKE nogen aprilsnar!


Lidt mere omkring fartskriver

1.5.1. EU- undtagelser, der er fastsat i køre- og hviletidsforordningens artikel 3

De undtagelser, der gælder generelt for kørsel i samtlige EU-lande og i Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz, er følgende:

a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km.

b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen.

c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol.

d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.

e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.

f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjemsted.

g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brug.

h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.

i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den med-lemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervsmæssig person-befordring eller godstransport.

Bemærk undtagelse H. Du kan stadig køre med din varevogn og trailer bare det ikke er godstransport. Så alle os med private varevogne eller store firhjulstrækker med store trailer efter skulle være undtaget.

Peter Dyhr


Yderligere oplysninger kan læses på:
Dansk Automobilforhandler Forenings hjemmeside.

Jens Erik Hansen

Selch


 
Reklamer

Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto