DTM   22/03/07

Tom K´s nye DTM racer afslutter 3 dages test
DTMDen nye Audi A4 DTM R13, som fik sin roll-out i Almeira i Spanien i slutningen af februar, har netop afsluttet en tre dages test på Circuit de Catalunya i Spanien.

Den nyeste Audi A4 DTM R13 som 2007 raceren er døbt, har meget lidt til fælles med den R11 racer som vandt mesterskabet i 2004, og senest har haft danske Nicolas Kiesa bag rattet hos Kolles TME i 2006 mesterskabet. Efterfølgeren hed først R12 i 2005, og 2006 videreudviklingen af den blev, grundet de frosne tekniske reglementer, kaldt R12 Plus. Men i år har man virkeligt gjort alt hvad man kunne, for at indhente Mercedes Benz. Dette gør sig især gældende for aerodynamikken og et nyt forhjulsophæng, der i samspil med de nye Dunlop dæk ventes at give Mercedes kamp til stregen.

Den nye Audi R13 – up, close and personal
Raceren er meget let at adskille fra de tidligere års racere, eftersom man har ændret luftføringen i fronten af raceren. Raceren vil blive introduceret til Audis to fabriksteams, med danske Tom Kristensen og Timo Scheider i Audi Team Abt Sportsline. Søsterteamet, Audi Sport Team Abt, vil også i 2007 blive sponseret af Red Bull, og indeholde Matthias Ekström og Martin Tomczyk.


Ekströms nye R13 racer under test på Circuit de Catalunya.
(Foto: Audi Sport)

I 2006 havde Audi introduceret en helt ny motor, hvorfor man det år havde anvendt den store singleframe grill som et stort luftindtag til både motor og bremser. 2006 motoren er principielt stamfader til 2007 motoren, dog med undtagelse af visse detailændringer, som jeg kommer ind på senere. Eftersom man i år har introduceret et helt nyt forhjulsophæng, så tog man også beslutningen om at ændre luftføringen i fronten for at bekæmpe drag og skabe en mere effektiv gennemstrømning. Audi Sport har arbejdet meget i deres inhouse vindtunnel med aerodynamikken på R13, således at man håber at hente noget af det tabte i forhold til Mercedes Benz. ”2007 Audi A4 DTM raceren genererer mere downforce, men samtidig mindre drag, ” fortæller Ulrich Baretzky, som leder afdelingen for bil teknologi hos Audi Sport.

De basale designelementer i Audi racerens design består fra sidste års racer, ikke mindst takket være det ekstremt restriktive DTM mesterskab. Heri hedder det, at kun ændringer i den eksterne aerodynamik under hjulaksel niveau er tilladt. Derudover skal alle aerodynamiske ændringer på raceren fryses ved homolegeringen før sæsonstart. Dog har ITR organisationen valgt at give Audi større spillerum i 2007, da Mercedes Benz lancerer en helt ny Mercedes C-klasse racer til deres fabriksteams. For at sikre konkurrencen i DTM mesterskabet, vil Audi denne gang få lov til at lave større ændringer på bilen end ellers. Således har Audi haft mulighed for at modificere bilens forhjulsophæng, og introducere en helt ny støddæmper.

Rørrammen består af hele 28 meter chrommolybdæn stål, derudover består raceren af en kulfiber monocoque, som det kendes fra Formel 1. R13 raceren består af hele 6000 dele, eksklusiv motor og transmission. Reglementet foreskriver at bilen skal have døre, tag og A samt B søjle fra seriemodellen. Hækvingen har også en standard profil, som er ens hos både Mercedes og Audi bilerne. Dette puslespil tager hele 50 timer at stykke sammen.

Motoren
Motoren er en 4 liters V8, der yder omkring 460 hk og over 500 NM. Men for at sikre lighed i feltet, begrænses den af to 28mm restriktorer. Audi har til dato aldrig haft en motorskade i et DTM løb, til trods for at motoren skal holde hele året. Op til 2007 har man opdateret 2006 designet, der ellers var en spritny konstruktion. Indtil da havde man kørt med en motor, der daterede sig tilbage til TT-R modellen Kris Nissen kørte DTM med..


Pitstop øvelse hos Audi Sport Team Abt Sportsline.
(Foto: Audi Sport)

”Det er ikke muligt at tage store skridt i DTM, grundet det stramme reglement,” fortæller Ulrich Baretzky, leder motorteknologi afdelingen hos Audi Sport. ”Grundet disse er det om muligt endnu mere fantastisk, at små forbedringer findes år efter år.”

Ændringerne i 2007 skal især findes i topstykkerne og krumptaphuset. Kølesystemet er også ændret, efter inspiration fra R8. Målet med disse ændringer har været højere effekt og drejningsmoment over hele omdrejningsbåndet. Denne jagt på detailændringer er drevet af det faktum, at Mercedes uden debat har haft en bedre og kraftigere motor de sidste sæsoner. Tyngdepunktet er ligeledes sænket, for at skabe bedre balance, airboxens design er også opdateret, efter ændringerne i køleluftføringen i motorrummet. Den højere effekt og drejningsmoment er opnået ved sænkning af inertien i de bevægelige dele i motoren. Som sidste år skal motor inklusiv banan veje mindst 165 kg, uden væsker, og hvert tobils team tildeles kun tre plomberede motorer, som skal holde hele sæsonen.

De nye Dunlop dæk
Under de første DTM tests med to eksemplarer af den nye R13 racer, som Audi Sport har afholdt i Almeira og Barcelona, havde Audi mulighed for at stifte bekendtskab med de nye Dunlop dæk. Her skal man naturligvis også finde årsagen til de omfattende ændringer man har foretaget i R13 racerens forhjulsophæng, her i blandt også den helt nye dæmper. Man håber at kunne få bugt med den understyring, som har plaget A4 raceren i de foregående sæsoner.

Ifølge danske Tom Kristensen har det nye Dunlop dæk været en rigtig positiv oplevelse: ”Det nye 2007 Dunlop dæk giver bedre balance og grip over distancen, end 2006 DTM kontroldækket. Jeg oplevede samme grip og balance over en omgang, men bedre langsigtede muligheder over distancen. Denne forbedring kan vi takke ingeniørerne for, når vi tænker på dæk trædefladens compound, at få bedre kontrol med dækkets temperatur, end vi tidligere har haft mulighed for. ” Samme tilfredshed deler Toms Audi teamkammerat, Martin Tomczyk.
: ”Det nye Dunlop dæk til 2007 sæsonen passer os rigtigt godt. Det reducerede dækslid giver os en generel fordel, og derudover giver det nye dæk os et meget konstant dækslid når vi kører long runs.”


En koncentreret Tom K før sæsonstart.
(Foto: Audi Sport)

Trods alle disse ændringer, er 2007 kun et overgangsår. Den nye Audi A4 lanceres i september, og Audi Sport arbejder allerede nu på DTM versionen, som ventes introduceret i 2008 DTM mesterskabet. Næste test for Tom Kristensen og Audi bliver den officielle ITR test på Oschersleben, som afvikles den 10-11. april.

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Tom Kristensen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport