ALMS GT Class   27/02/07

Tre års arbejde bærer frugt
American Le Mans Series - flot kontrakt til Jan Magnussen
Netop som Jan Magnussen havde annonceret sin nye aftale i Grand-Am med SunTrust Pontiac-Riley, faldt aftalen med Corvette Racing om et fuldtidssæde i den Amerikanske Le Mans Serie, også på plads. Dermed har Jan Magnussen sikret sig en flot kontrakt med verdens største bilproducent General Motors, hvilket indebærer 12 løb i ALMS, ligesom han for fjerde år i træk stiller op i GT1 klassen i den populære amerikanske sportsvogn på Le Mans.

For Jan Magnussen er det tre års flot arbejde, der nu har båret frugt. Den hurtige dansker har været tilknyttet Corvettes langdistanceprogram på Sebring, Le Mans og Petit Le Mans i de seneste tre sæsoner, og med 6 sejre i de 9 løb han har kørt i GT1 klassen, havde han vist nok til at valget faldt på ham, da en af de meget attraktive pladser blev ledig i teamets faste kørerstab. Det er den populære canadiske kører Ron Fellows, der har besluttet at trappe ned på aktiviterne og Jan Magnussen kommer således til at dele bil i ALMS med sin gode ven, amerikaneren Johnny O’Connell, som Magnussen også kørte sammen hos Panoz i 1999.


Jan Magnussen får i år Johnny O’Connell og Ron Fellows som makkere på Le Mans.
(Foto: Christina Bergdahl)

Således kommer Jan Magnussen nu til at skifte fra bil nummer 64 til bil nummer 63 på Le Mans og i ALMS skal danskeren ikke længere køre med nummer 4, men kommer i stedet til start i nummer 3. Til langdistanceløbene får de to assistance af Ron Fellows.

Udover sejrene for Corvette, har Jan Magnussen også udfyldt andre roller for General Motors. Det var således den hurtige dansker, der blev hyret da General Motors ønskede at udvikle en Pontiac GTO.R til den amerikanske Grand-Am GT-serie. Succesen kom hurtigt i hus, da bilen blev indsat i nogle få løb sidst i 2005, hvor Jan Magnussen var med til at køre 3 sejre hjem til Pontiac. Sideløbende har Jan Magnussen også haft succes i Grand-Am Prototyperne, hvor han med General Motors’ Pontiac motor også har kørt sejre hjem, og derfor er han også hyret til 4 Grand-Am løb (Daytona 24 timer blev afviklet i januar) med SunTrust Pontiac-Riley – en aftale der med stor sandsynlighed giver yderligere 3 løb senere på sæsonen.

For Jan Magnussen kan tidspunktet ikke komme bedre. ALMS har netop udvidet antallet af løb til at omfatte 12 løb på det amerikanske kontinent og med en øget profilering af serien, skal Jan Magnussen bl.a. køre på den berømte bybane i Long Beach samt på bybaner i Houston og Detroit.

Gensynet med ALMS bliver med garanti også til glæde for de mange motorsports fans. Da Jan Magnussen senest kørte som fast mand i serien, blev han tre sæsoner i træk kåret som mest populære kører og modtog den attraktive ”From the fans award”. Jan Magnussen er i øvrigt en af kun to kørere, der har vundet et løb i serien hvert år, siden ALMS startede i 1999.

”Jeg er helt vildt glad” fortæller Jan Magnussen. ”Det er det, jeg har arbejdet hen imod de seneste tre sæsoner, men da Corvette er meget trofaste overfor deres kørere, er der ikke kommet en mulighed for et fast sæde før nu, hvor Ron (Fellows – red.) har valgt at trappe sin karriere ned. Der er mange kørere, der gerne vil have det sæde og jeg ved der har været rigtig mange henvendelser, så derfor er jeg naturligvis ekstra glad for, at GM og Corvette har sat pris på mit arbejde og min tålmodighed og givet mig det ledige sæde. Corvette er et suverænt team at arbejde for og jeg ser frem til at køre med dem hele året. Samtidig er det stort at kunne fortsætte under General Motors, hvilket allerede har givet mig muligheder i andre klasser (Grand-Am – red.)”.


Jan Magnussen skifter fra bil nr. 4 til nr. 3 i ALMS og fra nr. 64 til nr. 63 på Le Mans.
(Foto: Christina Bergdahl)

Om ophøret af det succesrige samarbejde med Olivier Beretta og Oliver Gavin – en kører konstellation som Gavin har kaldt ”den stærkeste kørersammensætning i hele Le Mans feltet” – siger Jan Magnussen. ”Samarbejdet med Gavin og Beretta har været virkelig succesrigt og vi var en virkelig stærk trio. Men jeg har før arbejdet sammen med Johnny (O’Connell – red.) og vi går rigtig godt i spænd, så jeg ser frem til de nye udfordringer”.

Med den nye Corvette aftale kan Jan Magnussen nu se frem til en rigtig travl sæson med i alt 28 løb fordelt på ALMS, Le Mans, Grand-Am og DTC.

ALMS løbskalender 2007
17. marts 12 hours of Sebring
31. marts St. Petersburg
15. april Long Beach
21. april Houston
19. maj Salt Lake City
16.-17. juni Le Mans 24-timer (tæller ikke til ALMS)
7. juli Lime Rock
22. juli Mid-Ohio
11. august Road America
26. august Mosport
1. september Detroit
6. oktober Petit Le Mans, Road Atlanta
20. oktober Laguna Seca

Jan Kaiser
JanMagnussen.com
KevinMagnussen.com


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Corvette Racing

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk