Danish Touringcar Challenge   17/09/04

Appellerne i støjsagen fik opsættende virkning
Appelsagerne om støjstraffene ved Grand Prix Danmark nåede ikke at blive behandlet inden weekendens syvende afdeling af Danish Touringcar Championship på Padborg Park.

Det lykkedes således ikke Dansk Automobil Sports Unions Amatør- og Ordensudvalg at få samlet alle de parter, der var nødvendige for at behandle sagerne korrekt i henhold til reglementet.

Resultatet af Grand Prix Danmark, hvor Casper Elgaard, Århus, og Michel Nykjær, Tappernøje, blev idømt 30 strafsekunder i finalen, fordi deres biler oversteg støjgrænsen, er således stadig foreløbigt. Men udover at den endelige fordeling af bl.a. trofæer og præmiechecks endnu ikke kan foretages, så har den manglede behandling af ankesagerne også en betydning for weekendens løb på Padborg Park.


Michel Nykjær
(Foto: Motorsporten.dk)

De fire første kørere i henholdsvis pre-finalen og finalen i den foregående DTC-afdeling skal nemlig i henhold til reglementet tildeles succesballast, og her er det ikke ligegyldigt, om man fordeler succesballasten efter resultatlisten før eller efter tildelingen af strafsekunderne til de to kørere. For at sikre klarhed på dette område har Dansk Automobil Sports Unions Amatør- og Ordensudvalg valgt at give appellerne opsættende virkning. Derfor skal Casper Elgaard og Michel Nykjær køre med hver 45 kg ekstra mod de henholdsvis 20 og 25 kg, de ville være blevet tildelt, hvis appelbehandlingen var gået dem imod.

"Dette er en klog og fornuftig beslutning," siger Peter Elgaard fra DTC-organisationen. "Team Essex Invest og Seat Racing har jo appelleret sagen, fordi de mener, at de har retten på deres side, og fordi de derfor har en forventning om, at de skulle køre med 45 kg succesballast på Padborg Park."


Mens der endnu var glæde hos Elgaard og Nykjær
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

Den endelige behandling af appelsagerne i Dansk Automobil Sports Unions Amatør- og Ordensudvalg forventes at finde sted i løbet af næste uge.

Tildelingen af succesballast til Padborg Super Prix bliver således:
Michel NykjærTappernøjeSeat Toledo+45 kg
Casper ElgaardÅrhusBMW 320i E46+45 kg
Jan MagnussenEnglandPeugeot 307 GTI+30 kg
Henrik LundgaardHedenstedToyota Corolla T-Sport+10 kg
Mike LegarthVamdrupBMW 320i E46+10 kg

Ny stilling i mesterskabet
Da Dansk Automobil Sports Unions Amatør- og Ordensudvalg har givet appellerne i støjsagen opsættende virkning, er det også på basis af Grand Prix Danmark-resultatet, at nedenstående aktuelle stilling i kørermesterskabet fremkommer.

Stillingen i Danish Touringcar Championship (brutto) - forbehold for verserende sag:
1.Henrik LundgaardHedenstedToyota Corolla T-Sport169 p.
2.Casper ElgaardÅrhusBMW 320i E46149 p.
3.Martin JensenAlbertslundPeugeot 307 GTI130 p.
4.Michel NykjærTappernøjeSeat Toledo122 p.
5.Jens EdmanSverigeToyota Corolla T-Sport116 p.
6.Mike LegarthVamdrupBMW 320i E46100 p.
7.Pontus MörthSverigeVolvo S6096 p.
8.John NielsenEnglandBMW 320i E4692 p.
9.Kurt ThiimLuxembourgRenault Megane Sports Hatch85 p.
10.Michael CarlsenVissenbjergPeugeot 307 GTI81 p.
11.Jan MagnussenEnglandPeugeot 307 GTI80 p.
12.Jason WattHerlevPeugeot 307 GTI68 p.
13.Jens MøllerIkastBMW 320i E4640 p.
Philip AndersenRisskovHonda Civic Type-R40 p.
15.Jesper SylvestJægersprisPeugeot 307 GTI37 p.
16.Jørgen WeinreichHammelToyota Corolla T-Sport30 p.
17.Tom PedersenChristiansfeldHonda Civic Type-R28 p.
18.Michael SchröterGrindstedVolkswagen Golf GTI23 p.
19.Gunnar KristensenKlampenborgBMW 320i E4621 p.
20.Carsten LeveauKøbenhavnBMW 320i E4619 p.
21.Martin PedersenKøgePeugeot 406 Coupé18 p.
22.John HansenKrusåAlfa Romeo 1564 p.
23.Jacob KristensenHadstenHonda Civic Type-R2 p.

Med Padborg Super Prix nærmer Danish Touringcar Championship sig samtidig sin afslutning på 2004-mesterskabet. Der resterer to afdelinger og fire løb, og dermed kan kørerne maksimalt score 80 points. Men da de to dårligste resultater ikke må medregnes i det samlede resultat, er der nedenfor lavet en foreløbig nettostilling på basis af den aktuelle stilling.

Stillingen i Danish Touringcar Championship (netto) - forbehold for verserende sag:
1.Henrik LundgaardHedenstedToyota Corolla T-Sport159 p.
2.Casper ElgaardÅrhusBMW 320i E46149 p.
3.Martin JensenAlbertslundPeugeot 307 GTI118 p.
4.Michel NykjærTappernøjeSeat Toledo117 p.
5.Jens EdmanSverigeToyota Corolla T-Sport116 p.
6.Pontus MörthSverigeVolvo S6096 p.
7.Mike LegarthVamdrupBMW 320i E4694 p.
8.John NielsenEnglandBMW 320i E4692 p.
9.Kurt ThiimLuxembourgRenault Megane Sports Hatch83 p.
10.Jan MagnussenEnglandPeugeot 307 GTI80 p.
11.Michael CarlsenVissenbjergPeugeot 307 GTI78 p.
12.Jason WattHerlevPeugeot 307 GTI68 p.
13.Jens MøllerIkastBMW 320i E4640 p.
Philip AndersenRisskovHonda Civic Type-R40 p.
15.Jesper SylvestJægersprisPeugeot 307 GTI37 p.
16.Jørgen WeinreichHammelToyota Corolla T-Sport30 p.
17.Tom PedersenChristiansfeldHonda Civic Type-R28 p.
18.Michael SchröterGrindstedVolkswagen Golf GTI23 p.
19.Gunnar KristensenKlampenborgBMW 320i E4621 p.
20.Carsten LeveauKøbenhavnBMW 320i E4619 p.
21.Martin PedersenKøgePeugeot 406 Coupé18 p.
22.John HansenKrusåAlfa Romeo 1564 p.
23.Jacob KristensenHadstenHonda Civic Type-R2 p.

Mere TV fra Padborg Park
Ligesom det altid er tilfældet med løbene for Danish Touringcar Championship på de danske baner, sender Zulu live fra søndagens syvende afdeling af årets superserie. Men faktisk kommer DTC-serien denne weekend endnu mere på fjernsynet.

Lørdag eftermiddag sender moderstationen TV2 således en optakt på baggrund af tidtagningen, og den kan man se i pausen i håndboldkampen mellem Horsens-Viborg i tidsrummet 15.50-16.05.

Kortere løb i DTC
Pre-finalen og finalen for Danish Touringcar Championship på Padborg Park bliver denne gang kortere. Godt nok skal der køres henholdsvis 10 og 14 omgange ligesom ved forårets Padborg Open, men i realiteten vil distancen være kortere. Med 20 meter! Det er nemlig distance, man har flyttet banens målstreg imod kørselsretningen.

"Tidligere lå målstregen efter højresvinget ved pitten, men kørerne havde svært ved at se det ternede flag og nogle gange fortsatte de derfor uden at sætte farten ned," fortæller Padborg Parks Jens Enemark. "Vi har derfor valgt at flytte målstregen og den elektroniske tidtagning, så den nu ligger før svinget, så alle kørerne kan se det ternede flag."

Den ændrede målstreg er ikke det eneste område, hvor man har gjort en indsats for at forbedre signaleringen mellem officials og kørere på den sønderjyske racerbane. Således har man rykket den flagpost frem, som findes ved indgangen til det hurtige Big Mag-sving, så man allerede kan se flagsignalerne, når man nærmer sig svinget fra chikanen. Samtidig er der også blevet oprettet en helt ny flagpost, som findes i Yokohama-hårnålen, der afslutter Big Mag-svinget.

Nu er han klar!
Oprindelig var det planen, at Michael Klostermann, Gørløse, skulle have sin debut i Danish Touringcar Championship ved Grand Prix Danmark i den Nissan Primera, som John Nielsen, England, og Jørgen Weinreich, Hammel, tidligere har deltaget med. Men sådan blev det desværre ikke.

"Den maskine, der drejer de nye knastaksler, brød ned netop som mine emner var i drejebænken," siger køreren, der hidtil har kørt Special Saloon i år. "Det var grunden til, at jeg ikke fik min debut som planlagt, men nu er knastakslerne imidlertid færdige og afsendt fra England."

Siden han overtog bilen fra Team Zulu Racing, er der sket store forvandlinger med den japanske DTC-bil. Den er således blev ombygget, så den nu er venstrestyret, mens motoren har fået renoveret topstykket, så den i ugen op til syvende DTC-afdeling er klar til at blive testet i et rullefelt.

"Mine mekanikere havde gjort et kæmpestort stykke arbejde for at få bilen klar til Grand Prixet. Desværre kiksede det i sidste øjeblik, men sådan er racing jo også," slutter Michael Klostermann, som for første gang kører med bilen ved Padborg Super Prix.

Vidste du.?
- at selv om Henrik Lundgaard, Hedensted, har et betragteligt forspring i kørermesterskabet, så er der yderligere syv kørere, som har teoretisk mulighed for at vinde titlen?
- at kørermesterskabet i Danish Touringcar Championship aldrig nogensinde er blevet afgjort før allersidste afdeling?
- at hvis Mike Legarth, Vamdrup, bliver den bedste privatkører i pre-finalen, så vil BMW-køreren være den første kører, som har scoret fem maximumscorer i træk i DTC Cuppen?
- at det i år er første gang i fire år, at der køres en DTC-afdeling mellem Grand Prix Danmark og DM-Finalen? Sidste gang det skete var i september 2000, hvor hollandske Zandvoort var været ved en DTC-afdeling.
- at hvis Casper Elgaard, Århus, vinder finalen ved Padborg Super Prix, og senere får medhold i Amatør- og Ordensudvalget, så bliver han blot den anden kører, som vinder tre DTC-finaler i træk? Indtil videre er Jan Magnussen, England, den eneste, der lavet den bedrift.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 19/09/04 - Padborg Park - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport