BTCC   02/01/01

Tom K's sæson i BTCC
I 2000 sæsonen stod Tom Kristensen på kørerlisten til BTCC (British Touring Car Challenge).
Allerede før starten udtalte Toms teamkammerat, James Thompson, at Honda teamet ville blive det bedste - hurtigste og mest vindende - i BTCC i år 2000.
Det lød jo meget positivt, men men men.....

Tom kunne dog ikke ønske en mere varm og god modtagelse hos hans nye BTCC team, Team Honda Sport West Surrey Racing, og om mødet med hans nye konkurrenter kunne han kun sige " Jeg glæder mig virkelig meget til at bytte sidespejle med de andre kørere i BTCC". Ja negativ kan man ikke kalde det danske multitalent.

Den første officielle test med alle årets deltagere i BTCC-mesterskabet fandt i dag sted på Brands Hatch, sydøst for London. Det viste sig dog, at Honda ikke var helt så dominerende som de havde lagt op til. Heller ikke Tom var helt tilfreds over sin 7. plads til testen.

Så kom debuten, og den kunne ikke blive meget mere skuffende for Tom end den var. Efter at have kørt sig op fra en 9. til en 7. plads i sprintløbet var Tom opsat på at gøre en god figur i hovedløbet, men allerede på fjerde omgang blev Toms Honda Accord torpederet af Nissan-køreren Matt Neal, der med en optimistisk manøvre tog begge biler ud af løbet. Se det var jo ikke lige det Tom havde forestillet sig i sin BTCC debut!

I det hele taget var Tom utrolig uheldig i de første afdelinger af BTCC, men så fik han endelig "hul på bylden" .

På Oulton Park-banen kunne Tom så endelig få vist, at han er en kører i verdensklasse! Det gør man ved at sikre sig pole og derefter vinde selve løbet. Men tro nu ikke, at det er så let som det lyder! Ingen kan forklare det bedre en køreren selv, så jeg giver ordet til Tom:
"På fjerdesidste omgang tabte Rickard Rydells Ford Mondeo lige så meget olie, som Exxon Valdez gjorde i Alaska. Jeg skøjtede igennem tre sving, mens min nærmeste konkurrent Jason Plato tabte fire sekunder i samme sving. På tredjesidste omgang ville jeg køre uden om oliepølerne, men dermed ramte jeg efter en bakketop ned på en stor sten og slog hul i min egen oliesump! Min olielampe lyste mere og mere faretruende på de sidste tre omgange, mens min Honda lækkede olie, og røgen væltede op fra motorrummet. Jeg har aldrig troet, at tre omgange kunne føles som et helt Le Mans, men heldigvis kunne jeg krydse målstregen foran Plato".

Denne sejr betyder, at Tom nu har sejret i alt han har kørt. Utroligt imponerende!

Og en lille indskydelse. Løbet blev kørt på "Bank Holiday", hvilket kun gjorde sejren sødere for Tom, da han nemlig er bankuddannet. Så det var da ret passende at vinde det løb.

Men race er ikke en dans på roser, og i løbet af resten af sæsonen fik Tom da også rig mulighed for at bytte sidespejle med konkurrenterne!

Næstsidste afdeling endte simpelthen i røg og damp! Tom var nemlig udsat for et mega crash, et af dem hans ven Jacques Villeneuve klart ville kalde "My best crash ever", men det her er Tom, ikke Jacques.

Tom kunne efter fortælle hvad der præcis skete:
"Jeg var efter en kikset tidtagning på vej op gennem feltet, da det bare sagde KABOOM. Bremseskiven smadrede både dæk og fælg, hvilket reducerede mig til passager. Jeg kunne overhovedet ikke bremse, så instinktivt bragte jeg Honda´en i spin for på den måde at tage så meget af farten som muligt før mødet med autoværn, dækbarriere eller hvad, jeg nu måtte ramme. Jeg var vel oppe at runde de 230 km/t, da ulykken indtraf, for det var lige før det kritiske punkt i svinget, hvor jeg skulle til at bremse. Der når at banke mange tanker igennem hovedet på én, når den slags sker, blandt andet frygtede jeg at flippe rundt, hvis jeg skulle spinne ind på en grus-afkørsel. Heldigvis blev bilen på græsset og ramte en dækbarriere med bagvognen først. Både dæk og bil tog dermed af for sammenstødet, så jeg skal ikke klage - det kunne være gået meget værre end den ømme nakke".

Til årets sidste afdeling strålede Toms talent dog igen, og han gentog sin succes som tidligere på sæsonen ved at tage pole og vinde løbet. Tom sagde efter løbet:
"Det er fantastisk! Accord´en er blevet bedre og bedre i løbet af året, og at slutte af på denne måde viser, at Honda´en var den hurtigste bil i feltet. Vi har hele tiden ønsket at bevise det, og i finalerunden lykkedes det"

Tom er og forbliver motorsportens "good guy". En sejr vindes ikke kun via en god bil eller team, det kræver også en dygtig kører.

2001 vender Tom næsen mod USA og ALMS, men BTCC slipper muligvis ikke for en dansker i feltet. Jason Watt har nemlig mulighed for få et sæde. Spændende, meget spændende.

Vi på Motorsporten.dk ønsker Tom alt mulig held og lykke i den forestående sæson!

Læs også:
03-01-2001 - BTCC i Tom K's egne ord

Melanie


Læs mere om:
  • Tom Kristensen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk