Rally   08/09/22

DASUs Metal Rally går den grønne vej
Når skoleeleverne på tekniske skoler landet over får mulighed for at prøve kræfter med en rallybil i skoletiden, så bliver det med lidt grønnere samvittighed, når der bliver trådt på speederen. Den ene af DASU Metal Rally-bilerne kommer nemlig fremover til at køre på 100 % CO2-neutralt brændstof.

DASU Metal Rally bliver lidt grønnere fremover. Nu er standerbenzinen nemlig skiftet ud med et 100 % CO2-neutralt alternativ i den ene af de to biler, når der bliver givet gas på tekniske skoler rundt om i landet.

Siden 2008 har DASU haft et tæt samarbejde med Dansk Metal. Aftalen er en naturlig konsekvens af at de to organisationer har et stort antal fælles medlemmer.

Som led i aftalen afvikler DASU sammen med en række frivillige events på tekniske skoler, hvor teknik- og bilinteresserede skoleelever får mulighed for at prøve kræfter med motorsportsdisciplinen klubrally.

To identiske Ford Fiesta ST150 turnerer rundt på de tekniske skoler og giver eleverne et kort frirum i undervisningen, hvor der i stedet informeres om fagbevægelsen og motorsport, mens de afprøver samarbejdsevnerne i bilen på en midlertidig klubrallyprøve.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i dansk motorsport knokler for at teste alternativer til fossile brændstoffer. Vi har tidligere testet klimavenligt brændstof under Copenhagen Historic Grand Prix i august, og nu kan vi løfte sløret for næste skridt på denne rejse,” siger Jens Færgemann, der er klimaansvarlig i DASU.

”Når DASU Metal Rally i løbet af efteråret besøger en række tekniske skoler, skal den ene bil køre på CO2-neutralt brændstof, mens den anden fortsætter på almindelig standerbenzin. Da de to biler er helt identiske, giver det os en unik mulighed for at teste og måle forskellen på de to typer brændstof på områder som udslip af drivhusgasser og slid på motordele. Den viden skal vi bruge, når vi gradvist indfører bæredygtige brændstoffer i motorsporten, og forhåbentlig kan vi på den måde være med til at forberede danskerne og deres biler til at køre på de mere miljøvenlige brændstoffer.”

”Der er et kæmpe fokus fra alle kanter på omlægning til el, men for os og vores medlemmer er der også store klimagevinster at hente ved at benytte de mange bæredygtige alternativer til benzin og diesel,” lyder det videre fra Jens Færgemann.

DASU har tidligere også demonstreret et klimavenligt benzin-alternativ til Copenhagen Historic Grand Prix, hvor en Aston Martin-racerbil kørte penge ind til fordel for BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet med brændstof fra P1 Fuels i tanken.

For nylig blev det også muligt at benytte et bæredygtigt dieselalternativ i dansk motorsport – HVO100. Læs mere om det her. Der er også for første gang blevet uddelt DM-medaljer i elgokarts – batterierne hertil blev ladet op af en generator, der blev drevet af netop HVO100.

Fakta:

DASU har hentet bæredygtigt brændstof for at vise, at både racerbiler og gadebiler kan køre på det. Brændstoffet er lavet af rester fra landbrugsproduktion, og under fremstillingen anvendes ’genbrugt’ CO2 opsamlet bl.a. direkte fra den omgivende luft.

Brændstoffet er 100% CO2-neutralt, har oktantal på 98 og er både FIA- og EN228-certificeret (den europæiske benzinstandard) – det vil sige certificeret til motorsport og til gadebrug uden ændringer af biler, der er født til at køre på fossilt brændstof.

Bo Skovfoged

DASU


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport