Rally   06/03/18

Marco Gersager efter ekstremt vinterrally
- Det var helt ekstremt!
I weekenden var Marco Gersager, Tune, sammen med co-driver Carina Møller, Herlev, og GM Motorsports serviceteam, i Sydtyskland for at køre den første af otte runder i ADAC Opel Rally Cup 2018, men vintervejret gjorde åbningsløbet Saarland-Pfalz Rallye til en veritabel glidebane.


Trods nogle afstikkere fra sporet var Marco Gersager og Carina Møller tilfredse. Samarbejdet i deres første fungerede 100 pct., og de kom i mål og fik point. Det var det vigtigste
(Foto: GM Motorsport)

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det var helt afsindigt glat. Vejene var et morads af snefog, sjap og is. Bilerne skøjtede rundt. Selvom vi fik dispensation fra reglementet, så vi kunne sætte vinterdæk på bilerne, var det alligevel ekstremt svært at holde bilen på sporet. Havde det været i Danmark, var løbet blevet aflyst, fastslog Marco Gersager efterfølgende.


Vintervejret og det ekstreme føre blev en ekstraordinær udfordring i rallyet med snefog, sjap, mudder og is, som gjorde det svært at holde bilerne på vejene.
(Foto: Sven Kollus)

Nogle biler endte i grøfter, kolliderede med træer eller konkurrenter eller udgik af løbet, som på grund af forholdene blev afkortet med to hastighedsprøver.


Vintervejret og det ekstreme føre blev en ekstraordinær udfordring i rallyet med snefog, sjap, mudder og is, som gjorde det svært at holde bilerne på vejene.
(Foto: Sven Kollus)

Var på afveje ...
Gersager kører ligesom landsmanden Sebastian Magnussen, ligeledes fra Tune, i Opel Adam i en internationalt besat klasse med 20 ens biler, så det i højere grad end bilerne er kørernes samarbejde, som får indflydelse på resulatterne.
Torsdag og fredag formiddag fik Gersager og Møller testet deres bil og samarbejdet i kabinen ligesom de var ekstra omhyggelige med deres noter til løbets 133 kilometer hastighedsprøver fordelt på 12 strækninger.


Vintervejret og det ekstreme føre blev en ekstraordinær udfordring i rallyet med snefog, sjap, mudder og is, som gjorde det svært at holde bilerne på vejene.
(Foto: Sven Kollus)

- Fra starten stod det klart, at det primært gjaldt om at blive på vejen, men det var så forrygende glat, at vi uvægerligt kom på afveje hist og pist. Vi slap dog med mindre skrammer på bilen. Vi mistede også tid på grund af en langsom forankørende, da vejene var for smalle til at overhale uden risiko for at køre af vejen eller ende i en snedrive, berettede Marco Gersager og tilføjede:


Vintervejret og det ekstreme føre blev en ekstraordinær udfordring i rallyet med snefog, sjap, mudder og is, som gjorde det svært at holde bilerne på vejene.
(Foto: Sven Kollus)

... men gennemførte
- Vi kom halvskidt fra start, men fik dog lørdag kørt os op i feltet og sluttede som nummer 13. Ikke noget at prale af, men vi kom i mål og fik point. Det var det vigtigste. Og vi vender stærkt tilbage i næste runde, som køres i Sachsen i maj. Da bliver vi vel fri for vintervejr!

Også kollegaen Sebastian Magnussen og dennes co-driver Karsten Isaksen, Egtved, havde det svært i det ekstreme vinterføre, men kom ligeledes i mål og sluttede som nummer 14.
Det var ikke den turneringsstart de to ”tunesere“ havde håbet og satset på, men nu varmer de op til et comeback i anden runde i maj.

GM Motorsport

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


 
Reklamer

H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk