Rally   01/02/17

Nærkamp i ørkenrallyet
Kørte 120 km/t og var nær kollideret med den nærmeste konkurrent
Efter otte af det 14 dage og 6.000 kilometer lange Intercontinental Rally 2017 fra Almeria i Spanien til Dakar i Senegal er det danske Team Glad med Jacob Glad og Philip Volmer Hansen, Kalundborg/København, på sporet af en ny sejr i det nordvestafrikanske ørkenrally.

De indledende specialetaper blev kørt i Marokko, men feltet er nu i Mauretanien efter 480 kilometer specialetape fra Nouadhibou til Atar har Team Glad reduceret det førende holds forspring fra 25 minutter til et enkelt minut og er dermed tæt på at kunne generobre føringen fra rallyets første dage.

Den danske duo var i deres QT Wildcat 500 DKR på mandagens specialetape 24 minutter hurtigere end det førende tjekkiske team Thomas Lukasik og Jan Rezny i en Nissan Patrol.
Opgøret om førstepladsen er tæt, og efter at der er kørt lidt over halvdelen af rallyet, synes kampen at stå mellem Team Glad og det førnævnte tjekkiske hold.

Fik lokket rivaler i en sandfælde
- Vi kører vores eget løb, aldrig i sporet fra andre, men vælger vores egen rute og spor. Når vi kørte fra Nissan-teamet i dag, var det fordi vi kom først til seks-syv bælter af store sandklitter. Jeg vidste, at de andre var lige bag os, og satsede på at de ville følge vores spor. Jeg valgte de stejleste og blødeste klitter, og fik dermed lokket konkurrenterne til at køre fast, så de måtte bruge tid på at grave sig fri, forklarede Jacob Glad efter mandagens stroppetur i verdens største ørken - Sahara strækker sig over 9.400.000 kvadratkilometer.

Tæt på en kollision med 120 km/t
Ørkenens størrelse til trods, var de to førende biler alligevel tæt på at kollidere med hinanden.
- Mens jeg havde snuden i sporet foran bilen, holdt Philip øje med terrænet længere fremme og advarede om eventuelle hop og lignende i terrænet, fortalte Jacob Glad videre om dagens hæsblæsende etape og tilføjede med et suk:

- Vi kørte med 120 kilometer i timen, da Nissan-holdet pludseligt brasede ind foran i vores spor. Der var bare to-tre meter mellem bilerne, hvor to spor løb sammen i ét. En unødvendig og farlig situation.

At et ørkenrally byder på udfordringer og risici fik Team Glad understreget på mandagens etape, da de passerede en styrtet motorcyklist, som havde brækket både arm, skulder og ribben. Forinden var en anden motorcyklist styrtet og bragt til nærmeste hospital.

1500 kilometer og et ødelagt hjul
Siden starten i Almeria den 23. januar er Team Glad blevet konfronteret med adskillige udfordringer. Tidligere måtte teamet forbi en lokal smed for at få svejst en revnet bærearm i rallybilen, og på den ottende dag måtte teamets supporthold i Land Rover Discovery 4 med Ifor Williams-boxtrailer køre 1.500 kilometer til Atar og undervejs udskifte en ødelagt fælg. Ørkenen er hård ved både personel og materiel.

Rallyets niende etape tirsdag den 31. januar blev kørt på en 286 kilometer lang hastighedsstrækning fra Atar til Chinguetti, som er en af islams helligste byer. Løbet slutter den 5. februar ved Lac Rose i Dakar, Senegal.

Morten Dam
Specialpressen


 

Reklamer

Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto