Rally Monte-Carlo Historique   04/02/24

En lidt for smuk vinterdag i Alperne
Seks af de otte danske mandskaber i Team Fynske Bank Danmark er stadig med i Rallye Monte-Carlo Historique, efter at deltagerne har overstået de første fire ud af sytten bjergetaper, hvor hvert sekund tæller.


Arne Pagh fra Strib og Lars Hindsgaul fra Assens, her ved lørdagens restart i Monaco, har haft en fin dag i bjergene og er bedste danskere som nr. 15 i deres Fiat 128 Coupé fra 1972
(Foto: privat)

Bedste danske mandskab ved etapemålet i Valence ved Rhônefloden er Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart i en Fiat 128 Coupé fra 1972. De har haft en nærmest problemfri dag og er nummer 15 ud af de tilbageværende 221 mandskaber fra hele verden.


Arne Pagh fra Strib og Lars Hindsgaul fra Assens, her på vej ned ad Col de l’Echarrason, har haft en fin dag i bjergene og er bedste danskere som nr. 15 i deres Fiat 128 Coupé fra 1972
(Foto: Mogens Reidl)

På bjergetaperne gælder det om mest præcist at overholde en given gennemsnitshastighed. For hurtigt eller langsomt giver strafpoints. Dog er vejret i Alperne så smukt og varmt, at man endnu ikke har mødt regulært snedække på bjergtoppene; en ulempe for danskerne, der gerne vil have svære forhold.


Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og tidligere vinder af løbet Otto Kristensen fra Tune har haft problemer med strømmen på deres Lancia Fulvia HF 1.3 fra 1968, men er dog næstbedste danskere som nr. 21, her i det sidste dagslys på Col de l’Echarrason.
(Foto: Mogens Reidl)

Kenneth Kruse Simonsen og hans far, den tidligere Monte-vinder Otto Kristensen, har haft problemer med strømmen på deres Lancia Fulvia HF. Det har betydet et mindre tidstab på specialetaperne. Det andet Lanciahold, Hans Kolby Hansen og Jan Østergaard har haft problemer med tilpasningen af deres triptæller, og er faldet tilbage efter en fin start.


Den tidligere danmarksmester i rally Hans Kolby Hansen fra Skodsborg (til højre) og Jan Østergaard fra Juelsminde har haft problemer med kalibreringen af triptælleren i deres Lancia Fulvia HF 1.6 fra 1971, men er dog nr. 63
(Foto: privat)

De to hold fra Køge Bugt, Arne Fasberg og Bent Fasberg i Hillman Avenger og Michael Kristiansen og Michael Andersen i Ford Escort har derimod haft et stort set problemfrit løb, hvad man ikke kan sige om Tage Gejl, der sammen med sin irske kører Paul O’Kane har haft mange tekniske problemer med deres Porsche.


Brødrene Arne og Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune kører deres tredje ”Monte” med deres Hillman Sunbeam Avenger fra 1973 og holder sig fint i løbets bedste tredjedel som nr. 66
(Foto: privat)

Efter lørdagens fire specialetaper er danskernes placeringer derfor:
15 Lars Hindsgaul og Arne Pagh, Fiat 128 Coupe, 420 strafpoint
21 Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen, Lancia Fulvia HF 1.3, 490
63 Hans Kolby Hansen og Jan Østergaard, Lancia Fulvia 1600 HF, 850
66 Arne Fasberg og Bent Fasberg, Hillman Avenger, 860
90 Michael Kristiansen og Michael Andersen, Ford Escort RS 2000 MkII
129 Paul O’Kane (IRL) og Tage Gejl, Porsche 911 Carrera 3.0, 2960


Michael Kristiansen fra Greve og Michael Andersen fra Tune er kommet godt fra start og har kørt deres Ford Escort RS 2000 fra 1977 ind på en foreløbig placering som nr. 90, her i mørke på Col de l’Echarrason
(Foto: Mogens Reidl)


Tage Gejl fra Silkeborg (billedet) og hans irske driver Paul O’Kane har haft mange tekniske problemer med deres Porsche Carrera 3.0 fra 1976 og ligger på en placering som nr. 129
(Foto: privat)

Udgået er debutanterne Henning Nielsen og Jørgen O. Pedersen i Triumph Vitesse med mekaniske problemer efter SS 3. Chris Larsen og Toni Hansen deltager i turistløbet med deres Lotus Europa og kører ikke specialetaperne.


Henning Nielsen og Jørgen O Pedersen.jpg Debutanterne Henning Nielsen fra Tureby og Jørgen O. Pedersen fra Odden Havneby måtte strække våben i Rallyue Monte-Carlo Historique lørdag eftermiddag efter mange tekniske problemer med deres Triumph Vitesse fra 1968
(Foto: privat)


Chris Larsen og Toni Hansen fra Horsens har haft en afslappet dag med deres Lotus Europa fra 1974. De deltager i turistløbet Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk jubilæumsløb for 100-året for første start i Rallye Monte Carlo fra Glasgow, og er derfor ikke på nogen måde presset.
(Foto: privat)

Søndag byder på fire skrappe specialetaper i bjergene i Ardeche-regionen i det centrale Frankrig.


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 07/02/24 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique
  • ”Monte er i gang”
  • Dansk start på det 26. Rallye Monte Carlo Historique
  • En let dag blev svær
  • Otte danske hold deltager i Rallye Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto